Polski eksport warty prawie 17 mld euro
Wartość eksportu wyniosła 16,8 mld EUR (79,1 mld zł) i była o 18,8% wyższa niż rok wcześniej. Głównym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych była Unia Europejska (73% udziału rynku), gdzie sprzedano produkty o łącznej wartości 12,3 mld EUR (58 mld zł), co oznacza wzrost wartości o 16% r/r.
Kto w UE kupuje polskie towary rolno-spożywcze?
Głównymi kupującymi polskie produkty były Niemcy (4,3 mld EUR, +18%), Francja (1,1 mld EUR, +18%), Niderlandy (1,1 mld EUR, + 13%), Włochy (808 mln EUR, + 16%) oraz Czechy (771 mln EUR, +23%).
Towarami, które przyniosły najwyższe zyski były papierosy (1,3 mld EUR), mięso drobiowe (1 mld EUR), produkty mleczne (803 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (648 mln EUR), mięso wołowe (594 mln EUR).
Eksport do krajów trzecich
Poza UE polscy producenci sprzedali towary warte 4,5 mld EUR (21,1 mld zł), co oznacza wzrost r/r aż o 27%. Najważniejszymi odbiorcami były Wielka Brytania (1,4 mld EUR, +19%), Ukraina (357 mln EUR, +47%), Stany Zjednoczone (259 mln EUR, + 8%) i Arabia Saudyjska (191 mln EUR, +35%).
Towarami, które przyniosły polskim producentom największe zyski ze sprzedaży do krajów trzecich były produkty mleczne (392 mln EUR), pszenica (374 mln EUR), mięso drobiowe (298 mln EUR) i pieczywo (277 mln EUR).
Import produktów rolno-spożywczych
W tym okresie Polska zaimportowała towary warte 10,9 mld EUR (51,4 mld zł, +12%), co wynikało ze wzrostu cen importowanych surowców. Jak podsumowuje BAiS KOWR, saldo handlowe wyniosło 5,9 mld EUR (27,7 mld zł) i było o 33% wyższe niż przed rokiem.
al na podst. BAiS KOWR
fot. EnvatoElements