Za polski system oświaty, którego częścią jest system kształcenia zawodowego, jak również za sprawy związane z rozwojem nauki w Polsce, kształceniem studentów oraz funkcjonowaniem szkół wyższych, odpowiada Minister Edukacji i Nauki. Minister rolnictwa ma jedynie wpływ na jakość kształcenia rolniczego na poziomie szkolnictwa średniego.
Wyzwania współczesnego świata
Dzięki temu MRiRW współuczestniczy w działaniach mających na celu modyfikację treści kształcenia, a także weryfikację zawodów w dostosowywaniu do współczesnych wymogów rynku pracy. Przykładem takich działań jest w ostatnich latach wprowadzona nowelizacja podstaw programowych rozszerzonych o zagadnienia: dobrej praktyki rolniczej, stosowania metod ekologicznej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stosowania integrowanej ochrony roślin, obsługi urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, a także aktualizacja klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, ukierunkowana na nowe zawody obejmujące rolnictwo precyzyjne i wykorzystanie sprzętu rolniczego oprzyrządowanego w systemy satelitarne.
- Sieć szkół resortowych jest rozmieszczona w całym kraju, w każdym województwie mamy szkoły rolnicze nadzorowane przez ministra rolnictwa. Obecnie w szkołach kształci się prawie 20 tys. osób, z czego 16 300 stanowią uczniowie a reszta to słuchacze, czyli osoby dorosłe – mówiła w Sejmie wiceminister rolnictwa Anna Gembicka przedstawiając informację na temat wyzwania szkolnictwa zawodowego i szkolnictwa wyższego w zakresie edukacji na rzecz rolnictwa i polskiej wsi.
Rosną wydatki
W zeszłym roku na 59 szkół rolniczych (w tym roku doszły dwie kolejne szkoły) oraz Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej (KCER) w Brwinowie budżet państwa wydał ponad 411 mln zł. W tym roku będzie to kwota 439 mln zł.
Corocznie w budżetach resortowych szkół zabezpieczane są środki finansowe na ich funkcjonowanie i rozwój, m.in. na nowoczesny sprzęt rolniczy (symulator kombajnu, model treningowy krowy do inseminacji, ciągnik rolniczy z przyczepą), sprzęt komputerowy i elektroniczny (niektóre szkoły posiadają drony dzięki którym uczniowie mają możliwość obserwacji i diagnozy upraw rolnych), środki transportu do nauki jazdy i przewożenia uczniów, nowoczesne pracownie dydaktyczne i klasy lekcyjne, budynki socjalno-dydaktyczne, sale gimnastyczne i warsztaty szkolne a także termomodernizację obiektów.
Najpopularniejsze zawody
Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszy się kształcenie w następujących zawodach: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik architektury krajobrazu, technik rolnik, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, mechanik - operator pojazdów i maszyn rolniczych oraz kucharz.