Udział naszych serów wynosi około 34% w łącznej wartości wywożonych produktów mleczarskich, których wysłano aż 204,6 tys. ton. Natomiast wartość eksportu polskich serów wynosiła 657 mln euro. Wśród serów, które dominowały (ilościowo) w eksporcie były sery dojrzewające (ponad połowa wywożonych serów). Ich wartość także stanowiła ponad połowę wartości eksportu produktów mlecznych (ponad 346,65 mln euro). Na drugim miejscu były sery świeże oraz twarogi. Tych za granicę sprzedano w 2014 r. o 9% więcej niż w roku poprzednim. Ich wartość wynosiła 155,6 mln euro. W stosunku do 2013 r. wolumen sprzedaży wzrósł aż o ponad 60%.
Trochę gorzej niż w 2013 r. sprzedawały się serki topione, które bardzo długo pozostawały na drugim miejscu pod względem wartości eksportowanych serów. Ilość dostaw tychże wzrosła jedynie o 2% i ostatecznie osiągnęła poziom 45,7 tys. ton. Pozostałe rodzaje serów zostały wywiezione w ilości 2,5 tys. ton, a ich wartość była równa 12 mln euro. Nasze sery trafiają głównie do innych krajów unijnych. Jeszcze niedawno dość znaczącym odbiorcą byłą Rosja, ale po wprowadzeniu embargo przez ten kraj wysyłki trzeba było kierować gdzie indziej. Najwięcej serów kupują obecnie od nas Czesi. Jednak nie wszystko trafia do UE, do Wspólnoty Państw Niepodległych wyjeżdża 12,7%. ag
StoryEditor
Najwięcej serów sprzedajemy za granicę
Choć w ubiegłym roku wartość eksportu polskich serów spadła o 5%, to jednak nasze sery nadal pozostają bardzo silnym produktem eksportowym branży mleczarskiej.