Procedura przetargowa na dzierżawę agroportu w Gdyni została rozpoczęta jeszcze przez poprzedni rząd. Zarząd Portu Gdynia ogłosił postępowania na dzierżawę terminala, które wygrało konsorcjum firm:
- Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o
- TAPINI sp. z o.o.
- RIBERA sp. z o.o.
Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r.
Krytyka przetargu
Ale po wyborach nowy rząd bardzo krytycznie wypowiadał się o rozstrzygnięciu przetargu. Zwracał także uwagę, że nie wzięła w nim udziału Krajowa Grupa Spożywcza. Podczas posiedzenia sejmowych komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka dodał, że każda umowa dzierżawy powyżej 10 lat wymaga zgody ministra infrastruktury. Jednocześnie, zgodnie z przepisami, są cztery przesłanki, w których minister może odmówić udzielenia zgody na dzierżawę:
- zagrożenie obronności państwa, bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa morskiego,
- stwierdzenie niezgodności przewidywanego sposobu zagospodarowania nieruchomości ze strategiami rozwoju,
- stwierdzenie niezgodności z planem rozwoju portu pub przystani morskiej,
- inny ważny interes publiczny.
Spełnione zapowiedzi
Od wczoraj wiadomo, że przetarg na dzierżawę agroportu został de facto unieważniony.
Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego ministerstwo infrastruktury stanowiska nie uzasadnia – poinformowano na platformie X.
Co na to konsorcjum, które wygrało przetarg?
Konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o, TAPINI sp. z o.o i RIBERA sp. z o.o. w przesłanym w grudniu zeszłego roku piśmie na ręce m.in. Premiera M. Morawieckiego, Marszałka Sz. Hołowni oraz posła D. Tuska poinformowało, iż złożyło najkorzystniejszą ofertę na dzierżawę terminalu zbożowego. Konsorcjum nie zgadza się także z wyrażanymi publicznie opiniami, że jakoby w wyniku przedmiotowego przetargu miałoby dojść do sprzedaży mienia państwowego, działania na szkodę interesu Polski, w tym w szczególności polskich rolników.