Pandemia COVID-19 z jednej strony stworzyła dodatkowe możliwości dla prowadzących agroturystykę, bowiem turyści szukają odosobnienia i uciekają z miast, gdzie presja związany z koronawirusowymi obostrzeniami jest duża i czasami trudna do zniesienia. Z drugiej jednak strony drugi lock-down spowodował zamknięcie zainteresowanych w domach.
Jeżeli możliwe będą ponowne wyjazdy i wynajmowanie pokoi lub domków, turyści wyruszą w trasę, a telefon nie przestanie dzwonić. Wszyscy mają dość pandemii, siedzenia w domu i tęsknią za rozrywką. Na wsi jej nie brakuje, jednak o specjalne atrakcje dla gości trzeba się zatroszczyć, aby przyciągnąć ich jak najwięcej.
Czego szukają goście?
KSOW zaprojektował i zlecił badanie podyktowane potrzebą zidentyfikowania obecnych trendów konsumenckich dotyczących wypoczynku w gospodarstwach
agroturystycznych lub podmiotach świadczących tego typu usługi. Celem projektu było także uzyskanie informacji odnośnie potrzeb i oczekiwań osób odwiedzających takie gospodarstwa. Badania w okresie wrzesień-grudzień 2020 przeprowadziła ABM Agencja Badań Marketingowych Sp. z o. o.
W 2019-2020 r. co najmniej ¼ badanych osób odwiedziła gospodarstwa agroturystyczne. Co ciekawe jeśli konsument nie korzysta z agroturystyki, to głównie dlatego, że większość jego doświadczeń urlopowych związanych jest z hotelami, wyjazdami zagranicznymi i zwyczajnie nie wie, na czym „taka agroturystyka” polega.
Według raportu dla turystów najważniejszy jest świeże powietrze, pokój z własną
łazienką i gwarancja ciszy i spokoju. Najczęściej z agroturystyki korzystają rodziny z
dziećmi i własnymi zwierzętami domowymi, pochodzący z dużych miast, mający dobry status ekonomiczny, interesujący się lokalnością oraz kwestiami środowiska, dojrzali, ale nowocześni, podczas urlopu szukają wyciszenia.
Goście szukają idealnego miejsca odpoczynku na stronach internetowych, sugerują się opinią przyjaciół i rodziny, ale również wynikami w wyszukiwarce Google.
Jak wzbudzić zainteresowanie agroturystyką?
Według raportu aby wzbudzić zainteresowanie Polaków, należy przede wszystkim
inwestować w atrakcyjną i rzetelną komunikację za pomocą stron www obiektów.
Strony zawierające pełny opis oferowanych usług oraz aktualny cennik i galerię zdjęć
mogą stanowić pierwszy, kluczowy krok w przełamaniu dystansu wobec koncepcji urlopu w agroturystyce. Oczywiście goście najchętniej wybiorą miejsca gdzie jest dostęp do wody, ale również zwrócą uwagę na wyżywienie, najlepiej jeśli będzie to kuchnia regionalna, a w gospodarstwie będą utrzymywane zwierzęta, a z ich produktów wytwarzane smaczne dania. Nowych gości przyciągną wiejskie jaja, wędliny, grill, możliwość wędkowania, owocowe przetwory czy wino domowej roboty.
Dodatkową atrakcję będą stanowić organizacje wycieczek, zajęć rekreacyjnych czy
nawet pomoc w pracach gospodarskich i obcowania ze zwierzętami.
Z raportu wynika, że wieś nie kojarzy się z sielankowym życiem, ale z codzienną ciężką pracą rolnika. Oczekiwania wobec gospodarza są wysokie, więc pogodzenie trudów codziennej pracy na roli z obsługą gości może być bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe.
Aktualne trendy w agroturystyce
Być może niektórzy gospodarze już wprowadzili u siebie nowe trendy, jakich najczęściej poszukują goście gospodarstw. Z raportu wynika, że goście szukają dostępności pakietów np. za weekend, dostosowania do różnych grup wiekowych, dywersyfikacja usług np. poprzez oferowanie pokoi o podwyższonym standardzie, poszukiwanie wartości wyróżniających np. kuchnia regionalna, sporty. Ponadto osoby odwiedzające takie gospodarstwa chcą aby ich dzieci mogły skorzystać z placu zabaw czy zagrody edukacyjnej. Warto zainwestować w stronę internetową i FB, tak aby informacje tam umieszczane były ciekawe, aktualne, a oferta bogata.
dkol