W skali roku konsumpcja mleka w 2014 r. spadła do 205 l w przeliczeniu na osobę. W gospodarstwach domowych większy był też spadek produktów mleczarskich. Przeciętnie każdy Polak zjadł (lub wypił) o 2,4% mniej mleka i jego przetworów niż rok wcześniej. Mleko i śmietana cieszyły się o 2,7% mniejszym „wzięciem” niż w 2013 r. Średnio na miesiąc każdy z nas wypił około 3,26 l mleka i 0,36 l śmietany. Skąd taki trend? Analitycy zwracają uwagę na fakt, że w analizowanym roku ceny detaliczne mleka wzrosły o 5% podczas, gdy ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły o 0,9%.
Niezależnie jednak od tych cenowych trendów, w 2014 r. znacząco spadło spożycie jogurtów. Konsumenci sięgają po nie coraz rzadziej już od trzech lat. Jeszcze gorzej wypadają twarogi – tych spożycie w skali roku spadło o 2,3%, czyli o ponad 0,4 kg na głowę. Wzrosło natomiast spożycie serów dojrzewających i topionych o 2,6%, czyli o 0,3 kg i to mimo dużego wzrostu ich cen (o ponad 4%).
Czy niechęć Polaków do mleka i śmietany będzie się pogłębiać? Możliwe, że nie. Ekonomiści zwracają uwagę na fakt, że średnie dochody konsumentów rosną, a notowane w tym roku obniżki cen mleka i produktów mleczarskich raczej sprawiają, że kupujący częściej sięgają po nie w sklepie. Dlatego można z dużym prawdopodobieństwem oczekiwać, że spożycie ich w 2015 r. będzie odnotowane na wyższym poziomie. Będzie to dotyczyło nie tylko mleka i śmietany, ale także wspomnianych wcześniej serów dojrzewających. Konkurencją dla tychże produktów może być tylko równolegle taniejące mięso i przetwory mięsne. ag na podst. FAMMU/FAPA
Fot. K. Sierszeńska