Stażyści wrócili z niemieckich gospodarstw do Polski
Polscy uczniowie szkół rolniczych zakończyli zagraniczny staż zawodowy w Niemczech. Projekt, zorganizowany przez Towarzystwo Umiejętności Rolniczych (TUR) w Poznaniu, pozwolił młodym rolnikom zdobyć praktyczną wiedzę i poznać nowoczesne technologie stosowane w gospodarstwach niemieckich.
Zobacz też: Kto może mieć status rolnika i pozyskać dotacje z UE? Ekspert wyjaśnia
Jak przebiegał staż w Niemczech?
Staż odbył się w ramach programu Erasmus+ i obejmował dwie grupy uczestników. Jedna grupa odbyła praktyki już rok temu, tymczasem druga – 13-osobowa grupa – odbywała staż od 25 czerwca do 21 września br. Program obejmował wstępne szkolenie w Niemieckim Ośrodku Szkoleniowym dla Techniki Rolniczej Deula w Nienburgu, gdzie uczniowie uczyli się obsługi maszyn, zasad bezpieczeństwa oraz produkcji roślinnej i zwierzęcej, a także brali udział w intensywnych lekcjach języka niemieckiego.
Po szkoleniu stażyści trafiali na praktyki do licencjonowanych gospodarstw rolnych, gdzie mieli okazję pracować bezpośrednio przy produkcji roślinnej i zwierzęcej. Praktyki były również wzbogacone o wyjazdy edukacyjne, m.in. do Auto Stadt w Wolfsburgu i parku rozrywki w Soltau, co pozwoliło połączyć naukę z kulturą i rozrywką.
Jak wspierał młodych rolników program Erasmus+? Zakwaterowanie, kieszonkowe i premie
Stażyści mieszkali u niemieckich rolników, zintegrowani z ich rodzinami. Program zapewniał im zakwaterowanie, pełne wyżywienie, kieszonkowe 300 euro miesięcznie oraz premię na zakończenie stażu. Dzięki temu mogli skupić się na nauce i zdobywaniu nowych umiejętności.
Jakie korzyści przyniósł staż zawodowy?
25 listopada 2024 roku w Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach odbyło się seminarium podsumowujące projekt. Stażyści otrzymali certyfikaty ukończenia praktyk oraz dokumenty Europass-Mobility. Organizatorzy staży wyrazili nadzieję na kontynuację takich projektów, które otwierają uczniom drzwi do nowoczesnego rolnictwa. Staże zagraniczne nie tylko rozwijają umiejętności zawodowe, ale także budują pewność siebie i otwierają perspektywy na przyszłość.
Tego typu inicjatywy stanowią doskonały przykład współpracy międzynarodowej w edukacji, która przynosi korzyści zarówno uczniom, jak i całej branży rolniczej.
Na podst. WIR