StoryEditor

Polski eksport bije rekordy. "Rolnicy umacniają całą gospodarkę"

Eksport polskiej żywności przekroczył w 2021 r. nawet 37 mld euro. Zdaniem ekspertów Credit Agricole oznacza to, że polscy producenci wyszli z epidemii koronawirusa obroną ręką i stabilizująco wpływają na całą gospodarkę.
05.01.2022., 12:01h

Sukcesy w poprzednich latach

Zdaniem analityków Credit Agricole mimo pandemii wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększyła się do w 2020 r. do 34,3 miliardów EUR wobec 31,8 miliardów EUR w 2019 r. (wzrost o 8%) odnotowując najwyższy poziom w historii.

Jednocześnie nadwyżka w handlu artykułami rolno-spożywczymi wzrosła w 2020 r. do 11,7 mld EUR wobec 10,5 mld EUR w 2019 r., co jest trzecim wynikiem w UE (po Holandii i Hiszpanii) i 12 wynikiem na świecie. Co więcej, udział polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w polskim PKB wzrósł w 2020 r. do 6,6% wobec 6,0% w 2019 r., co wskazuje, że był on czynnikiem stabilizującym aktywność w polskiej gospodarce w 2020 r.

Będzie rekord?

Dane za okres okresie od stycznia do września 2021 r., zgodnie z którymi wartość polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększyła się o 6,9% (rok do roku) sugerują, że mimo kolejnego roku pandemii polscy eksporterzy odnotują nowy rekord w eksporcie żywności, a jego wartość w 2021 r. najprawdopodobniej przekroczy 37 miliardów EUR.

Najwięksi "wygrani" pandemii

Wśród największych wygranych pandemii znalazły się takie kategorie jak: zboża, pozostałości przemysłu spożywczego, pasze oraz tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęce i roślinnego (efekt silnego wzrostu popytu na światowym rynku zbóż i roślin oleistych oraz wzrostu ich cen), a także przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków (zwiększona sprzedaż tych produktów w kanale sprzedaży detalicznej w warunkach niższej aktywności w kanale HoReCa).

Najwięksi "przegrani" pandemii

Z kolei wśród największych przegranych pandemii znalazły się te kategorie, w których udział w strukturze towarowej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zmniejszył się zarówno podczas pierwszego okresy pandemii (I-IX 2020) jak i drugiego (I-IX 2021).

Należą do nich takie kategorie jak mięso oraz produkty mleczarskie, jaja, miód (w znacznym stopniu efekt załamania popytu w kanale HoReCa, ptasiej grypy w Polsce), ryby i skorupiaki czy też warzywa, czyli na ogół produkty o relatywnie niskim stopniu przetworzenia. Warto przy tym zwrócić uwagę, że kategoria „mięso” była w ostatnich latach jednym z najważniejszych źródeł wzrostu polskiego eksportu.

Kierunki eksportu

Wśród największych wygranych, czyli wśród rynków, których udział w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych zwiększył się znalazły się m.in. Francja i Hiszpania. Z kolei wśród największych przegranych pandemii znalazły się kraje takie jak: Wielka Brytania (w znacznym stopniu jest to również efekt Brexitu), Czechy i Węgry. Dane wskazują również, że pandemia doprowadziła do większej dywersyfikacji polskiego eksportu.

Efekt pandemii

– Wyniki naszej analizy wskazują, że choć pandemia nie zatrzymała wzrostu wartości polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych, to doprowadziła ona do istotnych zmian zarówno w jego strukturze towarowej jak i geograficznej. Jednocześnie wskazują one, że w większości przypadków zmiany w strukturze eksportu, które zaszły w pierwszym podokresie pandemii, utrzymały się również w drugim podokresie pandemii, co sugeruje ich trwały charakter. W naszej ocenie świadczy to o tym, że polscy eksporterzy artykułów rolno-spożywczych na ogół dość szybko dostosowali się do nowej rzeczywistości rynkowej, co pozwoliło im na utrzymanie dobrych wyników sprzedaży – podsumowali eksperci Credit Agricole. 

wk
fot. EnvatoElements

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. listopad 2024 00:36