Grupa zadaniowa ds. monitoringu występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych powodujących straty i szkody w rolnictwie ustaliła na zeszłotygodniowym spotkaniu zasady i formy pomocy dla poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.
W tym tygodniu pojawiły się kolejne udogodnienia, tym razem dla beneficjentów PROW. Ci z nich, którzy otrzymali wsparcie w ramach PROW 2007-2013 lub 2014-2020, a w wyniku strat spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami o charakterze siły wyższej, nie są w stanie zrealizować choćby jednego z zobowiązań zawartych w umowie czy decyzji o przyznaniu pomocy powinni o tym poinformować Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Dzięki zgłoszeniu Agencja będzie mogła całkowicie lub częściowo zwolnić beneficjenta z
wykonania zaciągniętych zobowiązań, a w przypadku działań PROW 2007-2013, za zgodą Agencji zmianie może ulec również termin ich wykonania.
Jak zgłosić zdarzenie? Należy we właściwym oddziale regionalnym ARiMR złożyć pisemny wniosek zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, jeżeli Beneficjent jest już w ich posiadaniu. Wniosek można również złożyć w Biurze Powiatowym ARiMR.
Dokumenty to m. in. protokół z oszacowania powstałych szkód, sporządzony przez komisję powołaną w tym celu przez właściwego wojewodę.
Przykładowo dla wsparcia na "Modernizację gospodarstw rolnych" wniosek wraz z załącznikami trzeba złożyć w następujących terminach:
- Beneficjenci PROW 2007-2013 – 10 dni roboczych od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku;
- Beneficjenci PROW 2014-2020 – 15 dni roboczych od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.
al na podst. ARiMR