- W związku z tym, że tych wniosków było bardzo dużo, również aplikacja czasami się zawieszała, stąd decyzja o przedłużeniu naboru wniosków do 30 listopada br. Również wsłuchując się w głosy rolników podjąłem decyzję o umożliwieniu załączenia dokumentów nie tylko w postaci faktur, ale również innych dokumentów sprzedaży typu umów między rolnikami czy wręcz oświadczenia rolnika, który by sprzedawał na przykład na targowisku bazarze, a więc inne dokumenty, które by świadczyły o sprzedaży - powiedział minister Kowalczyk i zaznaczył, żeby rolnicy, którzy nie mają żadnej sprzedaży, a właściwie nie użytkują tej ziemi rolniczej, tylko są jej właścicielami, aby wzięli pod uwagę to, że jest to pomoc dla rodzin, które poniosły straty.
Wicepremier, minister #MRiRW @Kowalczyk_H w #Warszawa: Apeluję do rolników, którzy nie użytkują ziemi, nie mają sprzedaży aby wzięli pod uwagę to, że jest to pomoc dla rodzin, które ucierpiały na skutek suszy. Chcemy, aby środki finansowe przeznaczone na ten cel były większe. pic.twitter.com/12qNM25bj6
— Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (@MRiRW_GOV_PL) November 17, 2022
Ponadto kwota pomocy z 450 mln zł, które przeznaczono na pomoc klęskową dla rodzin zostanie podniesiona do 600 mln zł, jednak jak zaznaczył, że i tak środków może nie wystarczyć, aby rolnicy otrzymali tyle, ile pierwotnie zakładano. Zastosowany zostanie wówczas współczynnik korygujący.
- Wówczas może to być 2 lub 3 tys. zł, a nie 5 tys. zł - podkreślił minister.
Rolnik ryczałtowy był pominięty?
Sprawę komentowała Krajowa Rada Izb Rolniczych. Zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu pominięto rolników ryczałtowych, rolników prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub prowadzących działalność w ramach RHD.- Rolnik „ryczałtowy” nie ma żadnego obowiązku wystawia paragonów, rachunków, ani faktur finalnym konsumentom – sprzedaż prowadzi na podstawie umów kupna-sprzedaży. Z przepisów o sprzedaży bezpośredniej natomiast wynika obowiązek prowadzenia rejestru ilościowego odnośnie produktów sprzedanych. W RHD, jak przy każdej działalności, przy której zechcemy skorzystać ze zwolnienia, także należy prowadzić wewnętrzny rejestr sprzedaży. W związku z powyższym, 16 listopada 2022 r. Zarząd KRIR zwrócił się z wnioskiem o pilne zmiany w ww. rozporządzeniu tak, aby wspomniana wyżej grupa rolników mogła złożyć inne dokumenty potwierdzające sprzedaż, dla ryczałtowców np. kopie umowy kupna-sprzedaży z potwierdzeniem przelewu, a dla sprzedaży bezpośredniej czy RHD np. rejestry sprzedaży. W przypadku braku takich dokumentów sprzedaży, należy umożliwić rolnikom przedstawienie dokumentów zakupu środków produkcji za kwotę np. 3000 zł - czytamy na stronie KRIR.
W sprawie niedziałającej aplikacji suszowej nawet interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich. Oprócz problemów z aplikacją suszową, rolnicy również byli zaskoczeni, że jest to tylko "pomoc dla rodzin", która nie będzie przysługiwała osobom, które samotnie prowadzą gospodarstwo rolne. Nieważne jest to, że ponieśli straty w uprawach. Wsparcie jest przeznaczone dla rolnika i jego rodziny, jeżeli więc we wniosku w rubryce "Dane członków rodziny wnioskodawcy" rolnik nie może nikogo wpisać, wówczas takie wsparcie mu się nie należy.
Załączniki do wniosku o pomoc suszową
-
kopię protokołu oszacowania szkód, który zawiera informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2022 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny lub
-
uwierzytelniony przez członka rodziny ubiegającego się o pomoc wydruk protokołu oszacowania szkód, który zawiera informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2022 r. suszy lub
-
uwierzytelniony przez członka rodziny ubiegającego się o pomoc wydruk kalkulacji oszacowania szkód, zawierającej informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2022 r. suszy;
-
zgodę współwłaścicieli gospodarstwa rolnego na ubieganie się o pomoc finansową, o której mowa w § 13zs rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz.187, z późn. zm.), w przypadku gdy gospodarstwo rolne jest przedmiotem współwłasności;
-
kopie faktur o których mowa w § 13zs ust. 2 i ust.7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., potwierdzających sprzedaż produktów rolnych z tego gospodarstwa rolnego od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 września 2022 r. w wysokości co najmniej 5 000 zł brutto (wg daty sprzedaży).
Nie trzeba załączać wszystkich faktur i rachunków czy umów, wystarczy kopia jednej faktury na kwotę co najmniej 5 tys. zł brutto.
Instrukcja wypełniania wniosku.