StoryEditor

Port Gdańsk bije rekordy dzięki zbożu i paliwom płynnym

Tylko w 2023 roku w Porcie Morskim Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów, w tym zbóż. Jak największy polski port stał się liderem na Bałtyku i hubem energetycznym dla regionu?
05.02.2024., 12:35h

Port Gdańsk to nie tylko największy polski port, ale także jeden z najszybciej rozwijających się portów w Europie. Jak wynika z danych Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, w 2023 roku przeładowano blisko 81 mln ton towarów, co oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 roku. Jakie są sekrety tego sukcesu i co to oznacza dla polskich rolników?

Zboże z Ukrainy płynie przez Gdańsk

Jednym z najbardziej dynamicznie pojawiających się towarów w Porcie Gdańsk jest zboże. W 2023 roku terminale zbożowe przeładowały prawie 3,1 mln ton zbóż, stanowiąc tym samym 60-procentowy wzrost w stosunku do 2022 r. Głównym powodem tego wzrostu jest sytuacja geopolityczna na Morzu Czarnym, gdzie porty ukraińskie zostały zablokowane przez Rosję. Port Gdańsk stał więc alternatywną trasą dla eksportu, który oferuje dogodne połączenia kolejowe i morskie z Ukrainą i innymi krajami regionu.

Dla polskich rolników oznacza to zarówno szansę, jak i wyzwanie. Z jednej strony, Port Gdańsk stwarza możliwość sprzedaży polskiego zboża na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Azji i Afryce, gdzie rośnie popyt na żywność. Z drugiej strony, polscy rolnicy muszą konkurować z tańszym zbożem z Ukrainy, a także innych krajów. Dlatego dla polskich rolników wysoka jakość żywności staje się priorytetem, aby konkurować na rynku rolnym.

Ropa i paliwa przez Gdańsk trafiają do Niemiec i Polski

Innym towarem, który znacząco wpłynął na rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk, są paliwa płynne. W 2023 roku przeładowano ich 37,6 mln ton, co oznacza wzrost o 47% w porównaniu do roku poprzedniego. Głównym odbiorcą tych paliw są Niemcy, którzy po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji, stali się zależni od importu ropy i paliw przez polski port. Naftoport, czyli terminal paliwowy w Porcie Gdańsk, stał się więc naftowym hubem dla regionu, zabezpieczając potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów.

Nie tylko zboże i paliwa

Port Gdańsk to jednak nie tylko zboże i paliwa. To także wiele innych towarów, które są ważne dla polskiej gospodarki. W 2023 r. Port Gdańsk przeładował 13,3 mln ton węgla, 22,9 mln ton drobnicy, w tym 20,5 mln ton kontenerów, i 3,5 mln ton innych ładunków masowych. 

Plany na przyszłość

Port Gdańsk od 2018 roku wydał na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł z funduszy unijnych. Dzięki temu poszerzył i pogłębił tor wodny, przebudował 5 km nabrzeży, poprawił warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym, rozbudował i zmodernizował sieć drogową i kolejową w Porcie Zewnętrznym, oraz rozbudował rejon Nabrzeża Przemysłowego. W planach są kolejne projekty, które mają na celu zwiększenie potencjału i konkurencyjności Portu Gdańsk.

– Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym – powiedział Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Mkh na podst. Port Gdańsk

Maria Khamiuk
Autor Artykułu:Maria Khamiukdziennikarz, współpracownik PWR Online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 15:11