Jak powiedział Nikolay Pugachev, zastępca dyrektora IER, ponad 80% stanowi eksport olejów i tłuszczów, zbóż i nasion oleistych, pozostałości przemysłu przetwórczego.
- W ubiegłym roku wszystkie te grupy towarowe wykazały wysoki wzrost, mając decydujący wpływ na zwiększenie naszego całkowitego eksportu rolnego do tej grupy regionalnej (do Unii Europejskiej) – pisze Pugachev. Zauważa także, że europejski rynek już od kilku lat jest głównym kierunkiem dla ukraińskich eksporterów produktów rolnych. W strukturze eksportu w 2021 roku przeważają produkty roślinne, w szczególności:
· Olej sojowy – 227 mln USD (77%);
· Olej rzepakowy – 174 mln USD (78%);
· Żywe rośliny i sadzonki – 5 mln USD (63%).
Inne produkty spożywcze w ukraińskim eksporcie na rynek europejski:
· Owoce i jagody – 315 mln USD (86%);
· Miód – 128 mln USD (89%);
· Wyroby cukiernicze – 106 mln USD (52%);
· Napoje bezalkoholowe – 76 mln USD (55%);
· Produkty z ciasta – 55 mln USD (76%);
· Pomidory w puszkach – 42 mln USD (78%);
· Ryby i produkty rybne – 36 mln USD (62%);
· Ekstrakty i koncentraty herbaty i kawy – 27 mln USD (66%);
· Drożdże – 20 mln USD (77%);
· Produkty jajeczne – 7 mln USD (58%).
W 2021 roku Ukraina w całości wykorzystała wszystkie kwoty na bezcłowe dostawy miodu, soku jabłkowego i winogronowego, kaszy jęczmiennej i mąki do krajów UE.
Co więcej w ubiegłym roku Ukraina wyeksportowała 459 tys. ton mięsa drobiowego i odnowiła swój rekord wielkości zagranicznych dostaw tego produktu. W styczniu 2022 roku Unia Europejska zniosła ograniczenia w imporcie produktów drobiowych z Ukrainy. Jak uważają eksperci, to doprowadzi do jeszcze większego wzrostu eksportu, a w połączeniu z szeregiem innych czynników to może podnieść krajowe ceny mięsa drobiowego na Ukrainie.
Oprac. mk
Fot. Envato Elements