Rząd przedstawił późną jesienią 2021 r. szczegóły programu Polski Ład dla rolnictwa. Zawierał on wiele nowych propozycji i rozwiązań dedykowanych rolnictwu i obszarom wiejskim. Ale w opinii Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych w ogłoszonym programie zabrakło jednej, bardzo ważnej dla rolników kwestii, a konkretnie zapowiedzi uruchomienia nowoczesnego portu dla prawidłowego rozwoju eksportu płodów rolnych z Polski, w tym ziarna zbóż w szczególności.
„Jak wiemy, Krajowy Plan Odbudowy ma być kompleksowym programem reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. Zakłada się, że otrzymane w ramach Programu pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację technologiczną oraz poprawią jakość życia Polaków i konkurencyjność naszej gospodarki. Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych uważa, że przeznaczenie pewnej części funduszy w ramach KPO na budowę portu zbożowego spełnia w zupełności to założenie” – napisał w liście Stanisław Kacperczyk, Prezes Zarządu PZPRZ.
Eksport będzie rósł
PZPRZ przypomniał, że produkcja zbóż w naszym kraju znacznie przewyższa zapotrzebowanie wewnętrzne. W ostatnich latach nadwyżka ta jest na poziomie 3-8 mln ton. W roku minionym, w którym zbiory przekroczyły poziom 34 mln ton, wyraźnie więcej. W związku z postępem w hodowli nowych odmian i agrotechnice należy spodziewać się dalszego wzrostu ilości wyprodukowanego w naszym kraju ziarna.
Niespełnione obietnice
Zdaniem PZPRZ, wszelkie dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się tylko obietnicami wykonania takiego portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni.
„Nie chcielibyśmy aby tym razem znowu tak się stało. Mamy świadomość, że jest to kosztowna inwestycja, ale polskiemu Państwu to się naprawdę opłaci. Uważamy zatem, ze wpisanie takiej inwestycji do Polskiego Ładu dla rolnictwa jest niezbędne” kontynuuje S. Kacperczyk.
Wprawdzie rząd planuje utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo, który ma pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni, ale zdaniem producentów zbóż taki terminal nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża.
„W związku z tym prosimy Pana Wicepremiera o zainteresowanie się naszą prośbą i podjęcie stosownych – w miarę możliwości – działań wspierających realizację planu powstania nowoczesnego portu zbożowego w naszym kraju” podsumowuje Stanisław Kacperczyk z Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
wk
fot. EnvatoElements