StoryEditor

Przejazd kombajnem z hederem po drodze: resort infrastruktury kontra izby rolnicze

Po drogach na terenach rolniczych nadal poruszają się kombajny i inne szerokie maszyny rolnicze. Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do wniosku izb rolniczych, które apelują po raz kolejny, żeby zezwolić na przejazd kombajnu z doczepionym hederem do 5m.
31.10.2023., 15:10h

Przy okazji artykułu o ubezpieczeniu kombajnu z lipca pisaliśmy także o mandatach za jazdę z hederem. Przypomnijmy, że za przejazd kombajnem z hederem drogą publiczną policja może nałożyć na rolnika mandat już nie w wysokości pięciuset, ale 5 tysięcy złotych! Rolnik może co prawda nie przyjąć mandatu, ale jeśli sprawa trafi do sądu, maksymalna kara może sięgać nawet 30 000 złotych.

Ministerstwo Infrastruktury: pogorszenie bezpieczeństwa ruchu

Krajowa Rada Izby Rolniczych regularnie apeluje do rządzących o zmiany w obowiązujących przepisach, które umożliwią poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem żniwnym o szerokości 5m po drogach publicznych. Niestety, odpowiedź na pismo KRIR po raz kolejny nie była przychylna prośbom rolników:

„Temat ten był niejednokrotnie przedmiotem konsultacji i analiz z podmiotami działającymi w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego, które negatywnie odnosiły się do wprowadzenia przepisów umożliwiających poruszanie się kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym (hederem).” napisał w odpowiedzi Rafał Weber, Sekretarz Stanu Ministra Infrastruktury. 

Przedstawiciel resortu zwrócił uwagę na poważne skutki zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów wolnobieżnych ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego a także na specyfikę dróg, po których pojazdy rolnicze się poruszają – najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 m do 3,5 m, w związku z czym poruszanie się na takiej drodze kombajnów z hederem o szerokości 5m może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa na tych drogach oraz utrudniać lub uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu. 

„Istotnym argumentem przeciwko umożliwieniu poruszania się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości 5m po drogach publicznych jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona” napisał sekretarz i mimo, że dostrzega przedstawione potrzeby rolników oraz dotykające ich uciążliwości związane z użytkowaniem kombajnów, Ministerstwo Infrastruktury po wykonanych analizach odmawia apelom Izb Rolniczych.

Rolnicy nie powinni ponosić dodatkowych kosztów

W nawiązaniu do odpowiedzi resortu Podlaska lzba Rolnicza stwierdziła, że oczekuje wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach, które umożliwią poruszanie się kombajnem z podłączonym zespołem żniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych, a nie przytaczania obowiązującego stanu prawnego.

Jak wskazał w piśmie skierowanym do Wiktora Szmulewicza, prezesa Krajowej Rady Izby Rolniczych Grzegorz Leszczyński, prezes PIR, przepisy mówią o dopuszczenia pojazdu do ruchu w przypadku gdy jego szerokość przekracza 3m, ale nie przekracza szerokości 3,5 m. 

„W tych przypadkach możliwe jest uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu jako pojazdu nienormatywnego. Natomiast pojazd przekraczający powyższą szerokość musi mieć zezwolenie w kat. V, które wydają Urzędy Miast na prawach powiatu lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Uzyskanie zezwolenia jest możliwe pod warunkiem spełnienia określonych wymogów i poniesienia kosztów opłaty za wydanie zezwolenia. W razie kolizji drogowej ubezpieczyciel może zakwestionować zasadność wypłaty odszkodowania, gdyby kombajn nie spełniał warunków pozwalających na poruszanie się po drodze publicznej” napisał prezes PIR i wskazał, że należy dostosować przepisy tak, żeby rolnicy nie ponosili kar za ich łamanie.

Jak zaznaczył Grzegorz Leszczyński, wzmożone prace w polu, które wymagają szybkiego zbioru plonów w krótkim oknie pogodowym powodują, że konieczne jest umożliwienie przejazdu kombajnu z hederem o szerokości do 5 m po drogach publicznych pod warunkiem, ze będzie posiadał odpowiednie oświetlenie ostrzegawcze lub będzie pilotowany przez samochód wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze.

al na podst. PIR
fot. EnvatoElements

Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 23:13