Współpraca ta została ogłoszona przez ITW 18 stycznia podczas Zielonego Tygodnia w Berlinie. McDonald‘s będzie stopniowo przestawiać swoją ofertę produktów wieprzowych na produkty od hodowców zaangażowanych w ITW w całych Niemczech w 2024 roku. Ponadto, etykiety dotyczące metod hodowli będą wykorzystywane do informowania gości. Z kolei konwersja produktów drobiowych planowana jest etapami od 2025 roku.
– Pozwoli nam to dać znaczący przykład w naszej branży, a jednocześnie spełnić naszą odpowiedzialność za zapewnienie naszym gościom w restauracjach przejrzystych informacji na temat hodowli zwierząt, z których pochodzą wykorzystywane przez nas produkty – wyjaśniła Diana Wicht, kierownik łańcucha dostaw w McDonald‘s Germany.
Duży i ważny krok
Dla dyrektora zarządzającego ITW, Roberta Römera, udział McDonald‘s jest ważnym krokiem w kierunku zaangażowania branży gastronomicznej w dobrostan zwierząt.
– Decyzja McDonald‘s potwierdza naszą misję promowania większego dobrostanu zwierząt we wszystkich obszarach – wyjaśnił Römer. Celem ITW jest umożliwienie jak największej liczbie rolników zaangażowania się w dobrostan zwierząt, aby jak najwięcej konsumentów mogło przyczynić się do poprawy dobrostanu zwierząt poprzez swoje decyzje zakupowe.
– Fakt, że McDonald‘s Niemcy bierze udział w ITW, promuje to podejście i ma ogromny wpływ - podkreślił Römer. To wyraźnie pokazuje, że większy dobrostan zwierząt jest możliwy także w branży gastronomicznej. Römer zachęca inne firmy z sektora do pójścia za przykładem McDonald‘s i przyłączenia się do ITW.
Oznakowanie metod hodowlanych na pięciu poziomach
ITW ogłosiła również, że forma oznakowania hodowlanego znana z handlu żywnością zostanie rozszerzona z czterech do pięciu poziomów, a tym samym dostosowana do wymogów obowiązkowego oznakowania państwowego. Nowy piąty poziom będzie zarezerwowany wyłącznie dla produktów ekologicznych. Ponadto, każdemu z poziomów zostaną nadane nowe oznaczenia, odpowiadające tym stosowanym w państwowym oznakowaniu hodowli zwierząt. Zmiany wejdą w życie we wszystkich obszarach znakowania hodowli zwierząt latem 2024 roku. Oczekuje się, że państwowe oznakowanie hodowli zwierząt dla wieprzowiny nie będzie powszechnie dostępne na rynkach detalicznych żywności do lata 2025 roku. Według ITW, dostosowania te pozwolą na stosowanie obu etykiet obok siebie na rynku.
– Wraz z wprowadzeniem piątego etapu w naszym systemie oznakowania hodowli wysyłamy silny sygnał dla dalszej przejrzystości w obszarze dobrostanu zwierząt – wyjaśnił Römer. Dodał, że w przyszłości konsumenci będą mogli używać państwowego oznakowania lub metody hodowli jako przewodnika przy zakupie świeżej wieprzowiny. W przyszłości wymogi ustawy o oznakowaniu hodowli zwierząt zostaną również zintegrowane z odpowiednimi etapami systemu hodowli. Pozwoli to uniknąć dezorientacji konsumentów.
Aldi idzie naprzód
Dyskont Aldi ogłosił 18 stycznia, że wprowadzi nowe pięciostopniowe oznakowania hodowlane Inicjatywy na rzecz dobrostanu zwierząt (ITW) w najbliższym możliwym terminie.
– Jako pionier dbałości o dobrostan zwierząt, nie trzeba dodawać, że jesteśmy również liderem w przejściu na pięciostopniowy system utrzymywania zwierząt ITW, oferując w ten sposób jeszcze więcej informacji naszym klientom - wyjaśniła dr Julia Adou, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Aldi Süd. Dzięki dostosowaniu firma przygotowuje się do wdrożenia ustawy o oznakowaniu hodowli zwierząt przyjętej przez Bundestag i Bundesrat. Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Aldi Nord, Marc Sagel, wezwał polityków do "ostatecznego zdefiniowania jasnych i praktycznych kryteriów, dla których już ustalone formy hodowli muszą służyć jako wzór".
Oprac. na podstawie AgE
Fot. Sierszeńska, McDonald’s