Pod koniec kwietnia informowaliśmy o decyzji Zarządu Portu Gdynia, który unieważnił rozstrzygnięty przetarg na wydzierżawienie Terminalu Zbożowego. Przetarg został wygrany przez konsorcjum firm: Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o, TAPINI sp. z o.o., RIBERA sp. z o.o. Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r. a dzierżawca zaoferował minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton. Unieważnienie w praktyce oznacza, że cała procedura ruszy na nowo.
Port w Gdańsku
Na początku roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg ogłosił na 30-letnią dzierżawę blisko 24 ha nieruchomości, na której może powstać terminal zbożowy.
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja - zachęcano do udziału w przetargu.
Głos branży
Tymczasem 15 maja na stronach internetowych Morskiego Portu Gdańsk ukazała się informacja o odwołaniu przetargu.
Komentarze specjalistów były zgodne.
- Zły czas dla budowy terminali w Polskich Portach. Najpierw unieważniony przetarg na Terminal BTZ w Gdyni, dziś odwołany przetarg na głębokowodny Agroterminal w Gdańsku. W naszym kraju to chyba tylko pomniki umiemy budować – napisał na platformie X Przemysław Błażejewski z BST Brokers.
Mirosław Marciniak z InfoGrain dodał.
Z kolei wiceminister Michał Kołodziejczak napisał, że „konkurs na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni unieważniony - powinien trafić w ręce Polaków.”