Priorytet: rynki zagraniczne
Po konsultacjach z rządowymi agencjami i instytucjami związanymi z rolnictwem, MRiRW wytypowało na 2017 rok 14 priorytetowych kierunków wymiany handlowej sektora rolno-spożywczego. Wśród nich znalazły się:
- Królestwo Arabii Saudyjskiej,
- Zjednoczone Emiraty Arabskie,
- Islamska Republika Wietnamu,
- Chiny,
- Tajwan,
- Indie,
- Japonia,
- Wietnam,
- Algieria,
- Egipt,
- Republika Południowej Afryki,
- Kanada,
- Stany Zjednoczone Ameryki,
- Białoruś,
- Kazachstan.
Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności na rynkach: Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby.
Podejmowane przez polskich urzędników działania mają być ukierunkowane na otwieranie i poszerzanie dostępu do rynków wybranych jako priorytetowe. MRiRW będzie także prowadziło działania na rynkach, które leżą w sferze potencjalnego zainteresowania polskich producentów i przetwórców żywności. Zadania te będą wspomagane prezentacją polskich produktów rolno-spożywczych podczas szeregu wydarzeń promocyjnych pod hasłem „Polska Smakuje”.
Promocja żywności za granicą
W tym obszarze resort rolnictwa chce brać udział w najważniejszych zagranicznych imprezach targowych i wystawienniczych oraz w misjach gospodarczych i towarzyszących im spotkaniach biznesowych. Ministerialni urzędnicy chcą także organizować misje do Polski dla zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy, a także promować naszą gospodarkę w oparciu o polskie marki produktowe.
W 2017 r. Agencja Rynku Rolnego planuje skoncentrować działania na umożliwieniu przedsiębiorcom większej obecności na rynkach o dużym potencjalne importowym. Tam, gdzie polska żywność jest nieobecna lub występuje w niewielkim zakresie. Będą to przede wszystkim kraje azjatyckie: Indie, Wietnam, Japonia, Iran czy Tajwan.
ARR będzie też kontynuować działania na rynkach, które są już dobrze znane polskim eksporterom, czyli: Chiny z Hongkongiem, Algieria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, czy Białoruś. Kierunki te nadal wymagają wsparcia promocyjnego i utrwalania pozytywnego wizerunku polskiej żywności.
Promocja na rynku krajowym
Kierunek promocji na rok 2017 wyznaczony będzie między innymi przez dwie ustawy: o znaku graficznym „Produkt polski” oraz sprzedaży żywności przez rolników. Promocja ma być realizowana także poprzez dwa dobrze już znane programy „Mleko w szkole” i "Owoce w szkole” oraz nowy – „Program dla szkół” − który w drugiej połowie 2017 r. połączy i zastąpi dwa wcześniej wspomniane. Resort rolnictwa chce także budować świadomość konsumentów tak aby sięgali oni częściej po polskie produkty, czytali etykiety i odżywiali się prawidłowo.
Promocji w kraju mają posłużyć cykliczne kampanie na święta kościelne i państwowe oraz nowe narzędzie w postaci aplikacji Polska Smakuje, która będzie źródłem informacji o lokalnych rolnikach i producentach, u których będzie można kupić produkty spożywcze.
Doradztwo rolnicze w 2017 r.
W nadchodzącym roku zmiany czekają także doradztwo rolnicze. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej, informacyjnej i upowszechnieniowej na rok 2017 wyznaczyło sobie 4 priorytety:
- Wsparcie wdrażania WPR oraz efektywnego wykorzystania środków z PROW 2014-2020.
- Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
- Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich.
- Wprowadzenie jednolitych sposobów działania i świadczenia usług doradczych.
Wśród wybranych do realizacji zadań znajdujemy:
- przeszkolenie 9200 osób w ramach 345 form edukacyjnych;
- przygotowanie doradców do świadczenia podstawowych usług doradczych;
- intensyfikację współpracy z instytutami badawczymi − transfer wiedzy w rolnictwie i na obszarach wiejskich, zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w praktyce;
- przygotowanie narzędzi, służących podnoszeniu efektywności wdrażania PROW 2014-2020;
- usprawnienie procesu komunikacji i zarządzania publicznymi jednostkami doradztwa rolniczego;
- ułatwienie dostępu do form edukacyjnych realizowanych w CDR poprzez zwiększenie liczby szkoleń mieszanych i szkoleń e-learningowych;
- wydawanie broszur informacyjnych, przeprowadzenie licznych konkursów oraz uruchomienie aplikacji i prowadzenie serwisów internetowych w celach informacyjno-upowszechnieniowych.
oprac. bcz na podstawie MRiRW