StoryEditor

Resortowe priorytety na 2017 rok

Grudzień to nie tylko czas podsumowań tego, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach, ale także okres ustalania planów na następny rok. Kierownictwo Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi właśnie ustaliło priorytety działania w obszarze rolnictwa na kolejne 12 miesięcy.
07.12.2016., 15:12h
Priorytet: rynki zagraniczne

Po konsultacjach z rządowymi agencjami  i instytucjami związanymi z rolnictwem, MRiRW wytypowało na 2017 rok 14 priorytetowych kierunków wymiany handlowej sektora rolno-spożywczego. Wśród nich znalazły się:

  • Królestwo Arabii Saudyjskiej,
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie,
  • Islamska Republika Wietnamu,
  • Chiny,
  • Tajwan,
  • Indie,
  • Japonia,
  • Wietnam,
  • Algieria,
  • Egipt,
  • Republika Południowej Afryki,
  • Kanada,
  • Stany Zjednoczone Ameryki,
  • Białoruś,
  • Kazachstan.

Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności na rynkach: Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby.

Podejmowane przez polskich urzędników działania mają być ukierunkowane na otwieranie i poszerzanie dostępu do rynków wybranych jako priorytetowe. MRiRW będzie także prowadziło działania na rynkach, które leżą w sferze potencjalnego zainteresowania polskich producentów i przetwórców żywności. Zadania te będą wspomagane prezentacją polskich produktów rolno-spożywczych podczas szeregu wydarzeń promocyjnych pod hasłem „Polska Smakuje”.

Promocja żywności za granicą

W tym obszarze resort rolnictwa chce brać udział w najważniejszych zagranicznych imprezach targowych i wystawienniczych oraz w misjach gospodarczych i towarzyszących im spotkaniach biznesowych. Ministerialni urzędnicy chcą także organizować misje do Polski dla zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy, a także promować naszą gospodarkę w oparciu o polskie marki produktowe.

W 2017 r. Agencja Rynku Rolnego planuje skoncentrować działania na umożliwieniu przedsiębiorcom większej obecności na rynkach o dużym potencjalne importowym. Tam, gdzie polska żywność jest nieobecna lub występuje w niewielkim zakresie. Będą to przede wszystkim kraje azjatyckie: Indie, Wietnam, Japonia, Iran czy Tajwan.

ARR będzie też kontynuować działania na rynkach, które są już dobrze znane polskim eksporterom, czyli: Chiny z Hongkongiem, Algieria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, czy Białoruś. Kierunki te nadal wymagają wsparcia promocyjnego i utrwalania pozytywnego wizerunku polskiej żywności.

Promocja na rynku krajowym

Kierunek promocji na rok 2017 wyznaczony będzie między innymi przez dwie ustawy: o znaku graficznym „Produkt polski” oraz sprzedaży żywności przez rolników. Promocja ma być  realizowana także poprzez dwa dobrze już znane programy „Mleko w szkole” i "Owoce w szkole” oraz nowy – „Program dla szkół” − który w drugiej połowie 2017 r. połączy i zastąpi dwa wcześniej wspomniane. Resort rolnictwa chce także budować świadomość konsumentów tak aby sięgali oni częściej po polskie produkty, czytali etykiety i odżywiali się prawidłowo.

Promocji w kraju mają posłużyć cykliczne kampanie na święta kościelne i państwowe oraz nowe narzędzie w postaci aplikacji Polska Smakuje, która będzie źródłem informacji o lokalnych rolnikach i producentach, u których będzie można kupić produkty spożywcze.

Doradztwo rolnicze w 2017 r.

W nadchodzącym roku zmiany czekają także doradztwo rolnicze. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej, informacyjnej i upowszechnieniowej na rok 2017 wyznaczyło sobie 4 priorytety:

  1. Wsparcie wdrażania WPR oraz efektywnego wykorzystania środków z PROW 2014-2020.
  2. Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
  3. Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich.
  4. Wprowadzenie jednolitych sposobów działania i świadczenia usług doradczych.

Wśród wybranych do realizacji zadań znajdujemy:

  • przeszkolenie 9200 osób w ramach 345 form edukacyjnych;
  • przygotowanie doradców do świadczenia podstawowych usług doradczych;
  • intensyfikację współpracy z instytutami badawczymi − transfer wiedzy w rolnictwie i na obszarach wiejskich, zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w praktyce;
  • przygotowanie narzędzi, służących podnoszeniu efektywności wdrażania PROW 2014-2020;
  • usprawnienie procesu komunikacji i zarządzania publicznymi jednostkami doradztwa rolniczego;
  • ułatwienie dostępu do form edukacyjnych realizowanych w CDR poprzez zwiększenie liczby szkoleń mieszanych i szkoleń e-learningowych;
  • wydawanie broszur informacyjnych, przeprowadzenie licznych konkursów oraz uruchomienie aplikacji i prowadzenie serwisów internetowych w celach informacyjno-upowszechnieniowych.

oprac. bcz na podstawie MRiRW

Bartłomiej Czekała
Autor Artykułu:Bartłomiej Czekała Dyrektor Działu Rozwoju Cyfrowego i Produktów Cyfrowych
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
23. grudzień 2024 03:52