Nowe przejścia graniczne i personel
W wywiadzie dla Bloomberga 27 lipca minister spraw zagranicznych Rumunii Luminita-Teodora Odobescu powiedziała, że kraj planuje otworzyć nowe przejścia graniczne i zwiększyć ilość personelu pracującego nad tranzytem.
- Jesteśmy w ścisłym kontakcie z Ukrainą, aby znaleźć najlepsze opcje zwiększenia i przyspieszenia tego tranzytu – powiedziała minister. – Sytuacja bezpieczeństwa oczywiście nie jest łatwa, ale jesteśmy bardzo zaangażowani w kontynuowanie pomocy dla Ukrainy.
Przepustowość portów
Według informacji Bloomberga, Rumunia zwiększyła przepustowość portu w Konstancy do wysyłki ukraińskiego zboża przez Morze Czarne. Port w Konstancy jest największym portem morskim na Morzu Czarnym i ma strategiczne znaczenie dla handlu międzynarodowego. Port obsługuje zarówno ładunki kontenerowe, jak i masowe, a także oferuje usługi logistyczne i magazynowe.
Otwarcie połączenia kolejowego z Ukrainą
Rumunia ponownie otworzyła również zamknięte połączenie kolejowe z Ukrainą i poszukuje więcej pilotów statków do transportu ukraińskich produktów za pomocą odnogi Suliny na rzece Dunaj. Odnoga Suliny jest jednym z trzech głównych ramion Dunaju, które tworzą deltę jego deltę na granicy rumuńsko-ukraińskiej. Odnoga Suliny jest najkrótszą i najgłębszą częścią Dunaju i jest wykorzystywana do żeglugi morskiej.
Korytarze solidarnościowe UE
Rumunia jest także jednym z pięciu krajów UE, które poprosiły UE o wprowadzenie zakazu na krajową sprzedaż ukraińskich produktów zbożowych w tych pięciu krajach. Zakaz obowiązuje do 15 września, Polska, Rumunia, Bułgaria, Słowacja i Węgry zapowiedziały, że będą wnioskować o przedłużenie środka przynajmniej do końca roku. Według premiera Polski Mateusza Morawieckiego, kraje są jednak otwarte na tranzyt ukraińskiego zboża przez swoje terytoria.
Przeczytaj także: Białoruś największym dostawcą nawozów potasowych do Chin. Ile wynosi eksport?
Przeczytaj także: Białoruś największym dostawcą nawozów potasowych do Chin. Ile wynosi eksport?
Według von der Leyen, od maja 2022 roku przez korytarze solidarnościowe wyeksportowano ponad 45 milionów metrycznych ton zboża, nasion oleistych i innych produktów. Korytarze solidarnościowe to inicjatywa UE mająca na celu ułatwienie transportu towarów między krajami członkowskimi i państwami trzecimi w czasie pandemii COVID-19.
Zagrożenia ze strony Rosji
Innym potencjalnym utrudnieniem są ataki rosyjskie na ukraińskie porty rzeczne, które, według Bloomberga, odstraszają niektóre załogi rumuńskich statków. W nocy z 24 lipca rosyjskie siły wystrzeliły drony Shahed-136 na porty rzeczne Dunaju - Izmaił i Reni, znajdujące się w obwodzie odeskim na Ukrainie. Porty są oddalone o zaledwie 200 metrów od granicy rumuńskiej.
Ataki te były częścią eskalacji napięć między Rosją a Ukrainą, która trwa od 2014 roku, kiedy Rosja anektowała Krym i rozpoczęła wojnę hybrydową na wschodzie Ukrainy. Rosja również zwiększyła swoją obecność wojskową i morską na Morzu Czarnym i w rejonie Azowskim, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności regionu.
Rumunia jest zdecydowanym stronnikiem integracji euroatlantyckiej Ukrainy i popiera jej suwerenność i terytorialną integralność. Rumunia jest także aktywnym uczestnikiem NATO i współpracuje z sojusznikami w celu wzmocnienia obronności i odstraszania agresji rosyjskiej. Rumunia jest także zaangażowana w dialog polityczny i współpracę gospodarczą z Ukrainą, oferując pomoc humanitarną i rozwojową.
Mkh na podst. Bloomberg
fot. envato.elements
fot. envato.elements