StoryEditor

Rynek żywności ekologicznej w Polsce dynamicznie rośnie

W 2018 r. wartość globalnego rynku produktów ekologicznych wyniosła 90 mld euro. Prawdziwym hegemonem tego segmentu są Stany Zjednoczone, odpowiedzialne za niemal połowę tej kwoty (40 mln euro). W Europie przodują Niemcy (10 mld euro) i Francja (7,9 mld euro). Światową czołówkę gonią Chiny (7,6 mld euro).
17.08.2020., 16:08h
Produkcja żywności bez użycia środków chemii rolnej, weterynaryjnej i spożywczej zyskuje na popularności z dwóch powodów. Jest napędzana coraz bardziej pro-ekologicznym podejściem konsumentów oraz dalekowzroczną polityką uczestników sektora rolno-spożywczego i politycznych decydentów. Zachowanie równowagi biologicznej czy utrzymanie odpowiedniej żyzności gleb to korzyści za które być może będą nam wdzięczne kolejne pokolenia.

Biorąc pod uwagę, że produkcja żywności to największy i najważniejszy sektor gospodarki, a przy tym wywierający ogromny wpływ na ekosystem, każde ograniczenie negatywnego oddziaływania na planetę ma wielką wartość.
Komisja Europejska wyznaczyła bardzo ambitny cel – do 2030 roku 25 proc. upraw w Unii Europejskiej ma spełniać standardy rolnictwa ekologicznego. W 2017 r. całkowita powierzchnia gruntów rolnych pod uprawy ekologiczne w Unii Europejskiej osiągnęła wielkość 12,6 mln ha, czyli 7 proc. ogółu. W Polsce stanowiła 3,4 proc.

Potencjał wzrostu jest zatem bardzo duży. Wartość polskiego rynku, przekraczająca 1 mld zł, odpowiada ok. 0,3 proc. całego rodzimego rynku produktów spożywczych (liderem w UE jest Dania z udziałem 8,4 proc.). Polski konsument na produkty ekologiczne wydaje średnio 6 euro rocznie. To mniej niż jedna dziesiąta unijnej średniej.  

- Nie mam wątpliwości, że segment żywności ekologicznej będzie rósł, być może nawet szybciej niż dotychczas. Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie i decyzje przy sklepowej półce podejmują z namysłem. Bank BNP Paribas, jako Bank Zielonych Zmian, zamierza napędzać tę ekologiczną rewolucję. Jako lider finansowania sektora rolno-spożywczego, wspieramy największych w kraju producentów organicznej żywności - mówi Dariusz Maciołek, dyrektor zarządzający pionu marketingu, komunikacji, zaangażowania społecznego w Banku BNP Paribas.

Źródło: Wiadomości Handlowe

Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
28. listopad 2024 00:44