Jest i kolejna wątpliwość przy szacowaniu strat. Co z tego, że IUNG czy obwieszczenia ministra wskazywały zagrożone gatunki na konkretnych kategoriach gleb, skoro gminy nie dysponują mapami gleb. Jeśli nawet takowe się znajdą, nie mają kategorii wg IUNG. Nawet próby nałożenia na przybliżoną mapę glebową siatki upraw na podstawie działek, które wykazali rolnicy, nie pozwoliły ocenić, na jakiej kategorii gleb wykazywanej przez IUNG znajduje się dana uprawa.
Mamy sygnały, że np. na Kujawach wpisywano do protokołów wszystkie uprawy, bo susza była powszechna. bez oglądania się na zalecenia IUNG. Oszczędziło to komisjom odwiedzania pól co kolejne obwieszczenie MRiRW, jeśli w nim pojawiały się nowe, zagrożone suszą gatunki. Dopiero pod koniec pracy komisji, czyli gdy wszystkie uprawy zejdą z pól, będzie czas na dopracowanie uzgodnień protokołów indywidualnych z protokołem zbiorczym, przekazywanym wojewodzie. Dużo zależy więc od woli wojewody.
Od wejścia komisji na pole liczy się 2 miesiące na sporządzenie protokołu plus 30 dni na jego złożenie do wojewody. Daty te jednak się przesuwają, bo dochodzą kolejne gatunki zagrożone suszą, podawane przez IUNG. Kłopot w tym, że finalną datą złożenia protokołów jest 30 września. Tak, ale uwaga: tylko na pomoc z ARiMR. Tradycyjna „klęskowa” pomoc (na kredyty preferencyjne, ulgi w podatku rolnym, prolongata KRUS czy czynszu w ANR) idzie normalnym trybem.
W szacunkach strat trzeba podawać średni plon czy średnią cenę z ostatnich 3 lat.
Dodajmy, że generalne zasady szacowania przyjęte przez MRiRW dopuszczają też wykorzystanie danych rachunkowych, innej ewidencji (np. FADN), czy nawet danych resortu rolnego ze Zintegrowanego Systemu Informacji Rynkowej. Przy „tradycyjnej” klęskowej pomocy – pod protokołem potrzebny jest podpis wojewody. Wtedy protokół szacowania może służyć do pobrania kredytu preferencyjnego w banku, ubiegania się o ulgi i odroczenia w gminie, ANR, KRUS czy u kontrahenta związanego z rolnikiem umową kontraktacyjną.
Z naszego rozeznania wynika też, że zużycie pasz można wliczać do produkcji gospodarstwa, tak jak i pasze z zakupu. Podstawa prawna? Rozporządzenie Rady Ministrów z 27.01.2015 r. i Informacja MRiRW dla Komisji powoływanych przez wojewodę z 10.07.2015 r. Publikujemy je w załącznikach poniżej. Dzięki temu łatwiej jest przekroczyć granicę 30% strat w gospodarstwie. Uczulamy rolników, aby wymagali od komisji wliczania do protokołu zużycie pasz i zakup pasz. Obliczenia przedstawiamy w tabeli, załączonej niniejszego tekstu. Tak liczy Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy.