W 2020 r. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny podpisały umowę w sprawie budowy na 5 ha terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, który miał być suchym portem przeładunkowym dla towarów rolno-spożywczych oraz bazą magazynową. Terminal w Emilianowie miał być bezpośrednim zapleczem portów w Trójmieście, istotnie zwiększając obroty portów morskich.
Zobacz także: Terminal niech będzie handlowy, nie polityczny
- Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo, (…), prezentowała dalekosiężne plany i może być kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Nowy terminal stanie się bramą do portów morskich i pozwoli usprawnić część przeładunków – napisał w interpelacji do MRiRW poseł Łukasz Schreiber z Prawa i Sprawiedliwości, który zapytał kiedy inwestycja powstanie.
Terminal w Emilianowie - kiedy skończy się budowa?
Z informacji MRiRW wynika, że Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo sp. z o.o. w dalszym ciągu prowadzi prace projektowe oraz gromadzi dokumentację niezbędną do zrealizowania inwestycji. Miała być ona realizowana trzema etapami. Po zakończeniu pierwszego etapu terminal miał osiągnąć pełne możliwości funkcjonowania, to jest prowadzenie prac załadunkowych i wyładunkowych oraz składowych. Ten etap miał być osiągnięty do końca 2026 r. informuje resort rolnictwa.
- W tym miejscu trzeba podkreślić, że już na początku, przed zawiązaniem Spółki, jej udziałowcy zakładali, że budowa terminalu nie zostanie sfinansowana ze środków własnych Spółki, ale ze środków unijnych, w tym pozyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Realizacja budowy jest zatem w dużej mierze uzależniona od pozyskania przez Spółkę tych środków – napisał w odpowiedzi na interpelację wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak.
Kto będzie finansował inwestycje?
Ministerstwo rolnictwa podkreśliło, że ze względu na brak pewności co do finansowania inwestycji, określenie dokładnych ram czasowych nie jest na tym etapie możliwe. A Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, jako większościowy udziałowiec spółki, dostrzega zagrożenia związane z ewentualnymi problemami w pozyskaniu finansowania inwestycji ze źródeł zewnętrznych (KPO, PO FENIX), dlatego aktualnie prowadzi analizy dotyczące możliwości jej realizacji i ewentualnych innych źródeł jej finansowania.
WK
Fot: Zdjęcie poglądowe Canva