Raczej nie będzie to szok dla producentów owoców i warzyw, a głównie przedstawicieli AgroUnii, którzy w mediach społecznościowych bardzo często podnoszą problem mylnego oznakowania produktów spożywczych w sieciach handlowych. Może jednak zdziwić, że akurat w tym przypadku doszło najprawdopodobniej do zupełnie innego naruszenia, niemniej równie poważnego.
– Zarzuty dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz wymagania dodatkowych rabatów, które nie są sprecyzowane w umowach.
Postępowanie zostało wszczęte po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających dotyczących polityki rabatowej 19 sieci handlowych. Zebrany materiał dał m.in. podstawy do postawienia spółce Kaufland Polska Markety zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej – informuje urząd.
Prezes UOKiK przyglądając się umowom zakwestionował dwie praktyki przedsiębiorcy – pierwsza z nich polega na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku.
– W takich przypadkach, przy przedłużających się negocjacji umowy na kolejny rok lub rozpoczęciu ich z opóźnieniem, dostawca nie wie, na jakich warunkach realizuje dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. Niejednokrotnie w nowym kontrakcie wprowadzone zostają dodatkowe rabaty lub podwyższona zostaje wysokość dotychczasowych, a dostawcy zobowiązani są do zapłaty na rzecz Kaufland Markety Polska wyrównania z tego tytułu. W praktyce oznacza to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do tej sieci – wyjaśnia UOKiK. Urząd wymienia, że kolejną niezgodną z prawem praktyką stosowaną przez Kaufland to pobieranie od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowego rabatu nie przewidzianego w umowie. Kontrahent sieci handlowej nie wie zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości. Trudno się czegokolwiek w takiej sytuacji spodziewać, a dochód staje się jeszcze bardziej niepewny…
- Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień. Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dla przypomnienia w grudniu 2020 r. UOKiK wydał decyzję dotyczącą właściciela sieci Biedronka – spółki Jeronimo Martins Polska. W kwietniu br. Urząd opublikował raport dotyczący rabatów, w którym przedstawił m.in. jakie ustalenia pomiędzy siecią a dostawcami produktów rolno-spożywczych mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ponadto w toku są postępowania wyjaśniające w sprawie polityki rabatowej Eurocash i SCA PR Polska (sieć Intermarche).
oprac. dkol na podst. UOKiK
Fot. archiwum
StoryEditor
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Kaufland
Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce Kaufland Polska Markety, według ustaleń przedsiębiorca może w nieuczciwy sposób wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.