Brazylia umacnia swoją pozycję
Według Brazylijskiego Stowarzyszenia Białka Zwierzęcego (ABPA), w marcu 2022 r. brazylijski eksport mięsa drobiowego (biorąc pod uwagę wszystkie produkty, zarówno świeże, jak i przetworzone) wyniósł 418 000 ton. Wolumen jest o 5,7% wyższy niż odnotowany w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Pod względem wartości, eksport brazylijskiego mięsa drobiowego sięgnął 771,1 mln USD, co stanowi wzrost o 27,8% względem marca 2021 r.
W pierwszym kwartale tego roku Brazylia wyeksportowała 1,142 mln ton mięsa drobiowego, o 10,2% więcej niż w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku (1,036 mln ton), łącznie zarabiając 2,051 mld USD, o 31,5% więcej niż w I kwartale 2021 r.
– Brazylijski sektor wzmacnia w tym roku swoją obecność na arenie międzynarodowej, biorąc pod uwagę korzystny scenariusz dla importu na światowym rynku, który odczuwa skutki wielu ognisk grypy ptaków wśród dużych producentów i eksporterów – mówi Ricardo Santin, prezes ABPA – W tym kontekście fakt, że nigdy nie zarejestrowała choroby na swoim terytorium, staje się przewagą konkurencyjną Brazylii, która dzięki dobremu przepływowi towarów zrekompensowała straty spowodowane historycznie wysokimi kosztami produkcji – podsumował prezes ABPA.
Kierunki eksportowe brazylijskiego drobiu
Wśród partnerów handlowych Brazylii na pozycję lidera w marcu powracają Chiny, które kupiły 60,3 tys. ton, o 8,4% więcej, niż w analogicznym okresie 2021 r. (wtedy było to 55,6 tys. ton).
Inne główne kierunki eksportowe to Japonia z 39,1 tys. ton (+10,6%), Zjednoczone Emiraty Arabskie z 36,1 tys. ton (+59,6%), RPA z 33,3 tys. ton (+11,3%) i Meksyk z 29,2 tys. ton (+301,9%).
– Wraz z konfliktem w Europie Wschodniej, Brazylia jest coraz częściej wzywana do wzmocnienia swojej pozycji jako głównego światowego eksportera mięsa drobiowego – mówi Luis Rua, dyrektor ds. rynków w ABPA – W czasach, gdy globalne dostawy są ograniczone, Brazylia potwierdza, że jest bezpiecznym i stabilnym portem dla ponad 140 krajów, które kupują nasze białko. Dowodem na to jest to, że praktycznie wszystkie główne brazylijskie rynki eksportowe odnotowały znaczne wzrosty, z Chinami na czele.
Brazylia liderem drobiowym przez kolejną dekadę?
Według Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA), Brazylia może odpowiadać za 32,5% globalnego wzrostu eksportu mięsa drobiowego w ciągu następnej dekady. Analitycy szacują, że sprzedaż brazylijskiego drobiu wzrośnie o 19,6% do 5,2 miliona ton do 2031 roku.
Globalne spożycie drobiu natomiast wzrośnie o 16,7% w ciągu najbliższej dekady. Przewidywany wzrost popytu na wszystkie mięsa jest najwyższy w regionach rozwijających się, takich jak Azja Południowo-Wschodnia, Ameryka Łacińska, Afryka i Bliski Wschód. Raport USDA potwierdza, że mięso drobiowe charakteryzuje się największym wzrostem produkcji i spożycia w porównaniu z wołowiną i wieprzowiną. Wynika to z faktu, że produkcja drobiu wykazała silniejszy wzrost w krajach o niskich i średnich dochodach (20,8%) niż w krajach bogatszych (8,5%).
To kontynuacja trendów z poprzednich lat. Światowa produkcja mięsa (wołowiny, drobiu i wieprzowiny) w 2021 r. wyniosła 340 mln ton w porównaniu z blisko 248 mln w 2018 r. Segment drobiowy odnotował największy wzrost – aż o 16% między 2010 r. a 2020 r., o czym więcej przeczytasz tutaj.
USDA wskazuje, że Chiny będą głównym importerem drobiu, ponieważ konsumpcja przewyższa wzrost produkcji krajowej. Import drobiu do Chin wzrośnie o 30,9%, osiągając ponad 1,2 miliona ton w następnej dekadzie.
al na podst. EuroMeatNews, PoultryWorld
fot. envatoelements