Podczas dzisiejszej konferencji chcielibyśmy podsumować wszystkie nasze starania i działania w obszarach regulacji Wisły, jej użeglowienia i lepszego wykorzystania gospodarczego oraz poprawy stanu bezpieczeństwa – bo, jak wiemy, jest to również groźny żywioł, który może być zagrożeniem dla wielu mieszkańców regionu. To, co nas szczególnie interesuje, to zbudowanie w naszym regionie portu multimodalnego dla kontenerowców, które mogłyby spływać do naszego regionu drogą wodną z Gdańska i Gdyni - tłumaczył Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki.
W pierwszej części konferencji o planach i założeniach dotyczących rozwoju dróg wodnych w Polsce mówił Przemysław Żukowski z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Z kolei przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Wojciech Skowyrski (na zdjęciu) zabrał głos na temat ochrony przed powodzią i przeciwdziałania skutkom suszy.
– My jako „Wody Polskie” jesteśmy odpowiedzialni za walkę z powodzią i suszą. Obecnie widzimy, że problem suszy dotyka terenu niemal całego kraju. W tej chwili w woj. kujawsko-pomorskim nastąpiło obniżenie koryta Wisły i poziomu wód gruntowych i stepowienie tych obszarów jest właśnie z tego powodu. Nie ma więc innego sposobu na zatrzymanie tego procesu jak tylko wybudowanie kolejnego stopnia. Żeby po Wiśle mogły pływać duże jednostki potrzebna jest jej kaskadyzacja – mówił Wojciech Skowyrski.
W tej części dyskusji głos zabrał także prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, który mówił o Międzynarodowej Drodze Wodnej E 70. Rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych była tematem przemówienia Prezesa Związku Miast Nadwiślańskich Tomasza Sowińskiego. Natomiast Piotr Kowalski z PGW „Wody Polskie” mówił o przystosowaniu rzeki do kaskady, a prof. Krystyna Wojewódzka-Król opowiadała o społeczno-ekonomicznych skutkach zagospodarowania dolnej Wisły.
Druga część debaty dotyczyła problematyki wykorzystania potencjału Wisły i innych rzek w województwie kujawsko-pomorskim oraz działań podejmowanych przez samorząd województwa i jego partnerów na rzecz rewitalizacji dróg wodnych. Wśród tematów prezentowanych przez przedstawicieli marszałkowskiej administracji znalazły się między innymi plany budowy platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski, rozwój połączenia wodnego Włocławek-Toruń-Bydgoszcz-Grudziądz oraz turystyczno-rekreacyjne zagospodarowanie obszarów nadwodnych na przykładzie Zbiornika Włocławskiego.
Przypomnijmy, że kujawsko-pomorski odcinek Wisły liczy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W jej dorzeczu leży koło 80 procent powierzchni województwa oraz 11 z 52 miast naszego regionu, w tym cztery miasta na prawach powiatu: Włocławek, Toruń, Bydgoszcz i Grudziądz, a także Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie i Nowe. Mieszka w nich blisko 850 tysięcy ludzi, czyli prawie 70 procent ludności miejskiej województwa. Wisła jest częścią dwóch z trzech prowadzących przez Polskę i województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych: E40 – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E70 łączącej Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu.
oprac. bcz na podstawie UMWKP
Fot. UMWKP
StoryEditor
Wisła rzeką możliwości, ale też odczuwa skutki suszy
Rola i znaczenie Wisły dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz działania na rzecz wykorzystania potencjału rzek w regionie były tematem wczorajszej konferencji i debaty panelowej w tamtejszym Urzędzie Marszałkowskim. W spotkaniu uczestniczyli eksperci z dziedziny gospodarki wodnej oraz rewitalizacji i zagospodarowania śródlądowych szlaków wodnych.