– Największą barierą, która za chwilę zwali się wszystkim na głowę, jest wzrost kosztów produkcji. Nasza konkurencyjność zbliży się do poziomu zerowego, a nawet będzie niższa niż u producentów w Unii Europejskiej. Jednostkowy koszt wytworzenia produktu będzie wyższy niż w Niemczech czy Francji i za chwilę może się okazać, że nasze firmy są niekonkurencyjne – mówił uczestnik panelu „Export – nowe rynki zbytu” na targach Polagra 2022 Jacek Strzelecki, ekspert międzynarodowego prawa żywnościowego. Jak podkreślił, nikt w krajach Unii Europejskiej nie czeka na polskie produkty z otwartymi rękoma, ponieważ tamtejsze rynki są konkurencyjne.
– Nasze produkty mają wysoką jakość i do tego świetną cenę. Jeśli to się zmieni, to może się okazać, że mamy na rodzimym rynku dużą nadwyżkę produkcyjną, z którą coś będzie trzeba zrobić, a straty wzrosną nawet o kilkaset milionów złotych miesięcznie – dodał Strzelecki.
Również w opinii Dariusza Goszczyńskiego, dyrektora generalnego Krajowej Rady Drobiarstwa, przyszłość polskiej branży mięsnej nie rysuje się w kolorowych barwach.
– W momencie, kiedy nie wymagamy w Unii Europejskiej tego samego od hodowców z innych państw np. Brazylii, Tajlandii czy Ukrainy, nie jesteśmy w stanie wytrzymać konkurencyjności – mówił Goszczyński podczas debaty. Z kolei Paweł Zakrzewski, prezes Zakładów Mięsnych Stanisławów, jako barierę wskazywał braki pracownicze w przemyśle mięsnym.
– Barierą eksportową jest też kurcząca się baza wykwalifikowanych pracowników. Należy rozmawiać z władzami o promocji edukacji zawodowej w branży mięsnej – podkreślił Zakrzewski.
Problemy nie tylko w Polsce
Nieco bardziej optymistycznie o przyszłości polskiej branży mięsnej mówił na panelu „Export – nowe rynki zbytu” Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.
– Z bardzo podobnymi problemami będą borykali się producenci w całej Unii Europejskiej, co jest nieco pocieszające. Myślę, że konkurencyjnością nadal w jakimś stopniu będziemy wygrywać. Mamy bardzo nowoczesny przemysł, dobrych dostawców surowców – podkreślił Witold Choiński.
Oprac. na podstawie www.wiadomoscihandlowe.pl
Fot. Sierszeńska