
Kontenery wykorzystywane są m.in. w transporcie intermodalnym – do przewiezienia danej partii towaru wykorzystuje się różne środki transportu, drogą wodną, powietrzną, koleją czy transportem kołowym. Szybko rosnący handel światowy wywołał wzrost przewozów, a tym samym popytu na kontenery. Obecny deficyt, zdaniem cytowanej przez portal money.pl Katarzyny Kwasiborskiej, dyrektor ds. operacyjnych Loconi Intermodal, może potrwać aż do początku marca 2021 r. A to może oznaczać, że pod niejedną choinką zabraknie wyczekiwanych prezentów świątecznych.
Udział przewozów intermodalnych w transporcie towarów systematycznie rośnie, także w Polsce, Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, masa ładunków przetransportowanych w ciągu trzech kwartałów 2020 r. to ok. 17 mln ton, czyli niemal tyle, ile przetransportowano w całym 2018 r.
Popyt na kontenery wzrósł gwałtownie w trzecim kwartale 2020 r. i obecnie zaczyna ich brakować. Może to oznaczać, że kolejne zamówienia chińskich towarów będą docierać do Europy dopiero w lutym lub marcu przyszłego roku. To poważny problem nie tylko dla handlowców, ale także dla producentów, którzy w swoich produktach stosują pochodzące z Chin komponenty.
W sytuacji deficytu kontenerów mogą ponadto rosnąć koszty ich wynajmu – wiele firm decyduje się płacić wyższe ceny, by „podkupić” konkurencję.
Źródło: Wiadomości Handlowe