StoryEditor

Zaczyna brakować kontenerów

Od początku listopada importerów towarów z Chin zaczął niepokoić zgłaszany przez tamtejszych producentów problem z dostępem do kontenerów. Od początku grudnia sytuacja pogarszyła się na tyle, że możemy mieć do czynienia z poważnymi opóźnieniami w dostawach przesyłek z Azji, m.in. do Europy – alarmuje serwis money.pl.
08.12.2020., 14:12h
Problem, który spędza sen z powiek branży logistycznej, wiąże się z nierównowagą w handlu pomiędzy Chinami a Europą. Przepływ towarów jest w znacznym stopniu jednostronny – Stary Kontynent głównie importuje produkty z Chin. W związku z tym duża liczba kontenerów utknęła w Europie. Problem dodatkowo pogłębia nadchodzący brexit – negocjacje Wielkiej Brytanii z Unią Europejską utknęły w martwym punkcie, co skłoniło brytyjskich przedsiębiorców do gromadzenia znacznych zapasów dóbr wszelkiego rodzaju – czytamy w serwisie money.pl.

Kontenery wykorzystywane są m.in. w transporcie intermodalnym – do przewiezienia danej partii towaru wykorzystuje się różne środki transportu, drogą wodną, powietrzną, koleją czy transportem kołowym. Szybko rosnący handel światowy wywołał wzrost przewozów, a tym samym popytu na kontenery. Obecny deficyt, zdaniem cytowanej przez portal money.pl Katarzyny Kwasiborskiej, dyrektor ds. operacyjnych Loconi Intermodal, może potrwać aż do początku marca 2021 r. A to może oznaczać, że pod niejedną choinką zabraknie wyczekiwanych prezentów świątecznych.
Udział przewozów intermodalnych w transporcie towarów systematycznie rośnie, także w Polsce, Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, masa ładunków przetransportowanych w ciągu trzech kwartałów 2020 r. to ok. 17 mln ton, czyli niemal tyle, ile przetransportowano w całym 2018 r.

Popyt na kontenery wzrósł gwałtownie w trzecim kwartale 2020 r. i obecnie zaczyna ich brakować. Może to oznaczać, że kolejne zamówienia chińskich towarów będą docierać do Europy dopiero w lutym lub marcu przyszłego roku. To poważny problem nie tylko dla handlowców, ale także dla producentów, którzy w swoich produktach stosują pochodzące z Chin komponenty.

W sytuacji deficytu kontenerów mogą ponadto rosnąć koszty ich wynajmu – wiele firm decyduje się płacić wyższe ceny, by „podkupić” konkurencję.

Źródło: Wiadomości Handlowe
Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 16:56