
Z kolei powierzchnia sprzedażowa sklepów z kapitałem zagranicznym wzrosła w 2018 roku o 5,1%, a ich udział w powierzchni ogółem zwiększył się rok do roku z 28,9% do 30,4%.
Różnicę pomiędzy udziałami sieci zagranicznych w rynku polskim pod względem liczebności placówek oraz pod względem ich łącznej powierzchni wiąże się z faktem, że sklepy sieci zagranicznych są znacznie większe. Według wyliczeń GUS, w 2018 roku średnia powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła 655,4 mkw, podczas gdy w sklepach przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej było to 192 mkw.
Tak duża przewaga przedsiębiorstw z udziałem kapitału zagranicznego powinna martwić polskich producentów, ponieważ w całym handlu detalicznym w Polsce średnio 56% towarów kupowano bezpośrednio u producentów i wytwórców krajowych, zaś w przypadku sieci zagranicznych było to tylko 44%. Zakupy bezpośrednio z importu wynosiły średnio 18%, a w przypadku sieci zagranicznych aż 44%.
Również krajowi dystrybutorzy powinni czuć się zagrożeni, bowiem o ile handel detaliczny kupował w hurtowniach średnio 25% towarów, o tyle sieci zagraniczne nie całe 11%.
Oprac. na podstawie: www.wiadomoscihandlowe.pl