Odpowiedź: Zamówienie telefoniczne towaru zawsze niesie za sobą ryzyko, że towar zostanie dostarczony niezgodnie z intencją zamawiającego. Może to dotyczyć rodzaju zamawianego produktu, ceny czy terminu i sposobu dostawy. Można się przed takim nieporozumieniem ustrzec, potwierdzając treść zamówienia za pośrednictwem poczty elektronicznej czy faksu. Potwierdzenie zdecydowanie działałoby na korzyść kupującego, ułatwiając mu ewentualną reklamację. Przy braku dowodów będzie niestety trudno udowodnić, co w rzeczywistości zostało zamówione.
W omawianej sprawie Czytelnik jest jednak na zdecydowanie gorszej pozycji niż sprzedawca, bowiem to on musi wykazać, co zamawiał oraz, że to co otrzymał, nie odpowiada zamówieniu. Przy braku potwierdzenia zamówienia można próbować udowodnić swe racje dowodami pośrednimi; przykładowo Czytelnik mógłby wykazywać, że materiał siewny z 2018 r. kosztował tyle, ile zapłacił, natomiast z roku poprzedniego był tańszy. Obawiam się jednak, że bez woli ugodowego załatwienia sprawy ze strony sprzedawcy ewentualne reklamacje nie zostaną uwzględnione.
adw. Mikołaj Pomin
Jesteś w strefie Premium
StoryEditor
Zakup nasion przez telefon - czy przysługuje zwrot?
Pytanie: Zamówiłem telefonicznie nasiona, które zgodnie z moim zamówieniem miały być z 2019 r. Po ich dostarczeniu okazało się, że są ponad roczne, bowiem pochodzą z 2018 r. Czy mogę je zwrócić sprzedawcy?