Ponad trzysta milionów ton mięsa
Według badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), spożycie mięsa na świecie gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich trzech lat, a produkcja zwierzęca podąża za tym trendem.
Światowa produkcja mięsa (wołowiny, drobiu i wieprzowiny) w 2021 r. wyniosła 340 mln ton w porównaniu z blisko 248 mln w 2018 r. Segment drobiowy odnotował największy wzrost – aż o 16% między 2010 r. a 2020 r.
Co więcej, konsumenci coraz częściej szukają białka w codziennej diecie, co zwiększa spożycie mięsa. Większość światowego wzrostu produkcji i konsumpcji mięsa pochodzi z krajów APAC (Współpraca Ekonomiczna Azji i Pacyfiku) i MEA (Bliski Wschód i Afryka). Spory wzrost gospodarczy w tych regionach pobudził produkcję i konsumpcję mięsa.
Potrzeba paszy i dodatków
Jednocześnie oczekuje się, że rynek dodatków paszowych dla zwierząt wzrośnie o 8,39 miliarda dolarów do 2026 r., jak wynika z najnowszego raportu Technavio (firmy specjalizującej się w analizie rynków). Największy wzrost (61%) pojawi się w regionie APAC – Chiny i Indie są kluczowymi rynkami dodatków paszowych w tym regionie. Rozwój rynku w tej części świata będzie szybszy niż w innych regionach. Znaczący wzrost popytu na drób i inne produkty mięsne napędzi wzrost rynku dodatków paszowych.
Największym wyzwaniem dla rozwoju światowego rynku dodatków paszowych dla zwierząt jest wzrost cen surowców. Dodatki kwasowe, przeciwutleniacze i witaminy są pozyskiwane z naturalnych źródeł, takich jak nasiona, kora i liście. Wraz z rosnącą globalną populacją i wynikającym z niej wzrostem popytu na żywność, przemysł pasz dla zwierząt stoi pod silną presją w zakresie pozyskiwania surowców do produkcji paszy, takich jak kukurydza, pszenica i jęczmień.
Co więcej, modernizacje, innowacje i instalacje najnowszych technologii i maszyn u przetwórców prowadzą do znacznego wzrostu kosztów eksploatacji i produkcji. Także ceny takich surowców, jak olejki eteryczne i ekstrakty roślinne, rosną w Europie i Ameryce Północnej ze względu na ich alternatywne zastosowanie w produktach farmaceutycznych i kosmetycznych. Takie czynniki będą negatywnie wpływać na rozwój rynku.
oprac. al na podst. Euro Meat News
fot. EnvatoElements