Celem projektowanej regulacji jest urealnienie poziomu zwrotu z budżetu państwa wydatków poniesionych przez gminy z funduszu sołeckiego. Gminom, w zależności od wysokości kwoty bazowej, którą oblicza się dzieląc łączną kwotę wykonanych dochodów bieżących, przez liczbę mieszkańców, przysługuje zwrot części wydatków poniesionych z funduszu sołeckiego.
Zdaniem projektodawców za lata 2017-2021, gminy otrzymają zwrot poniesionych wydatków zaniżony o kwotę 249 723 347 zł. Jednocześnie z roku na rok kwota tego uszczerbku rośnie. Można założyć, że w roku 2023 gminy nie otrzymają ponad 100 mln zł należnych im środków. Zdaniem posłów PO jest to rażąco sprzeczne z intencją ustawy, która ustala zwrot na poziomach znacząco odbiegających od zaistniałego trendu.
- W zaistniałej sytuacji konieczna jest nowelizacja ustawy w kierunku urealnienia poziomu należnego zwrotu, bądź - zgodnie z pierwotną intencją, którą była powszechność stosowania funduszu sołeckiego jako narzędzia aktywizacji społeczności lokalnej na rzecz poprawy warunków życia - należy zdecydowanie zwiększyć określony w ustawie limitu zwrotu. Niniejszy projekt przyjmuje właśnie to...
Jesteś w strefie Premium
StoryEditor
Zmiany w funduszu sołeckim – większy zwrot wydatków dla gmin?
Gminy powinny otrzymywać z budżetu państwa większy zwrot wydatków poniesionych z funduszu sołeckiego. Projekt ustawy został właśnie złożony do Sejmu przez grupę posłów Platformy Obywatelskiej.