Szybki start kampanii cukrowej
Kampania cukrownicza ruszyła pełną parą w koncernie Südzucker na Opolszczyźnie. Już 2 września 2024 roku Cukrownia Cerekiew jako pierwsza rozpoczęła kampanię, co zwiastuje dynamiczny i intensywny sezon dla rolników i przemysłu cukrowniczego w regionie. Wcześniejsze siewy i szybkie tempo wegetacji buraków cukrowych zaskoczyły wielu, ale rolnicy nie mieli czasu na długie refleksje, bo pogoda i czas nie czekają.
Zobacz też: Südzucker Polska S.A niedługo startuje z kampanią cukrowniczą!
Jak wczesne lato wpłynęło na uprawy na Opolszczyźnie?
Tegoroczne lato sprzyjało szybkiemu rozwojowi buraków cukrowych, choć nie obyło się bez trudności. Mateusz Barton z Ośrodka Hodowli Zarodowej w Głogówku podkreśla, że mimo niekorzystnych warunków, takich jak naloty chwościka, buraki dobrze radziły sobie na polach.
- W tym roku ogólnie wszystko było wcześniej, tak plus minus o dwa tygodnie – wyjaśnia Barton, zwracając uwagę na przyspieszenie wegetacji, które miało wpływ na cały cykl produkcyjny.
Nie wszystkie pola na Opolszczyźnie mają dostęp do dróg asfaltowych, co stanowi wyzwanie w okresie zimowym. Dlatego część buraków jest zbierana wcześniej, aby uniknąć problemów z transportem i zyskać czas na przygotowanie pól pod zasiewy pszenicy ozimej.
Buraki cukrowe pod presją: Chwościk i susza testują plantacje
Chociaż warunki pogodowe latem były korzystne, nie udało się całkowicie uniknąć problemów. Chwościk, choroba grzybowa, wywarła presję na plantacje buraków. Jak zaznacza prezes Związku Śląskich Rolników Bernard Dembczak, „buraki są na ten moment w dobrym stanie, choć susza, która zaczęła się pod koniec lata, może wpłynąć na końcowy wynik”. Pomimo tego rolnicy mają nadzieję, że obecny rok okaże się równie opłacalny jak poprzedni.
Cukrownia Cerekiew zwiększa przerób, ale rynek cukru pozostaje niepewny
Dyrektor Cukrowni Cerekiew Paweł Smoła podkreśla, że kampania cukrownicza 2024 będzie trwała około 150 dni, co jest dłuższym okresem niż optymalne 120-125 dni.
- Chcemy zintensyfikować zdolności przerobowe, do których mamy możliwości, które jeszcze możemy tutaj osiągnąć – zaznacza Paweł Smoła, dodając, że mimo technicznych ograniczeń celem jest zwiększenie przerobu o 10-15% w porównaniu do zeszłego roku.
Jednak wyprodukowanie większej ilości cukru nie rozwiązuje wszystkich problemów. Według niego konsumpcja cukru w Polsce w pewnym sensie zmalała, a zdolności produkcyjne przekraczają możliwości sprzedaży. Rynek cukru pozostaje nieprzewidywalny, a jego zmienność wymaga ostrożnego podejścia do planowania przyszłych działań produkcyjnych.
Obejrzyj nasz reportaż w całości! Dowiesz z niego się m.in.:
- Jakie są główne powody wczesnej odstawy buraków w kampanii cukrowniczej?
- Jakie są prognozy dotyczące plonów buraków w tym roku?
- Jakie ograniczenia stawia cukrownia rolnikom w zakresie upraw buraków?