StoryEditor

Sprawnie załadować buraki!

Sprawne załadowanie buraków z pryzmy przy drodze to nie tylko ułatwienie pracy cukrownikom, ale także mniejsze zniszczenie struktury gleby i ... drogi.
02.11.2015., 15:11h

Układając w pobliżu drogi pryzmę z burakami rzadko zastanawiamy się, ze jej prawidłowe przygotowanie to nie tylko mniejsze straty czasu dla cukrowni o firmy ładującej oraz transportującej buraki, ale także mniejsza degradacja gleby. O tym że „mysz” ładująca buraki z pryzmy oraz ciężki ciągnik siodłowy z naczepą silnie ugniatają glebę, nikogo nie trzeba przekonywać. Szczególnie niekorzystnie wpływa zestaw na glebę podczas deszczowych dni, gdy gleba jest silnie nasiąknięta i łatwiej jest rozjeżdżana przez koła i gąsienice maszyn. Dodatkowo niszczona jest też droga w pobliżu pryzmy podczas długiego załadunku, czy przez zrywające koła ciężarówki podjazdu. Warto pamiętać o kilku zasadach, których realizacja nie jest kosztowna a pozwoli uchronić pole i drogę przed zniszczeniem.

  1. Pryzma powinna być zlokalizowana w miejscu uzgodnionych z doradcą surowcowym, aby załadunek buraków odbywał się na pojazdy znajdujące się na utwardzonej drodze. 2. Podłoże pod pryzmę powinno być wyrównane, bez kolein, resztek pożniwnych i najlepiej lekko utwardzone. Powstające podczas wyładunku z kombajnu koleiny powinny być przed załadunkiem przez „mysz” wyrównane.
  2. Pryzmy nie powinno usypywać się w obniżeniach pól, na których lub w pobliżu których zbiera się woda, gdyż w błocie mogą grzęznąć maszyny niszcząc strukturę gleby.
  3. Pryzma powinna być kształtowana równolegle do drogi, którą odjadą zestawy transportowe.
  4. Droga powinna zapewniać bezawaryjny przejazd i zawracanie.
  5. Trzeba pamiętać o przepisach ruchu drogowego, jeśli jest to droga publiczna - np. nie formować pryzmy w miejscu, gdzie jest zakaz zatrzymywania czy postoju.
  6. Wjazd z pola lub z drogi gruntowej na drogę utwardzoną musi być łagodny. W tym celu można np. podsypać kamieniami styk asfaltu z drogą gruntową, aby koła nie zrywały krawędzi asfaltu.
  7. Pryzmę formuje się w odległości 1-2 m od drogi
  8. Między czołem pryzmy a miejscem załadunku musi być wolna przestrzeń 12-15 m dla manewrów maszyn.
  9. Między pryzmą a polem musi być ci najmniej 1 m wolnej przestrzeni.
  10. Różnica wysokości pomiędzy drogą a polem nie może przekraczać 2 m.
  11. Pryzm nie formować obok drzew, słupów i innych urządzeń utrudniających pracę wysięgników „myszy”.

tcz  na postawie m.in. ww.liz.pl, fot. Idźkowski

Tomasz Czubiński
Autor Artykułu:Tomasz Czubiński

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie ochrony, uprawy i nawożenia roślin

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 12:25