
Politycy i opinia publiczna są zaniepokojeni faktem, że w transporcie zwierząt do krajów trzecich występują naruszenia dobrostanu zwierząt. W związku z tym Niemcy, Holandia i Dania zwróciły się do Komisji Europejskiej o niezwłoczną zmianę obecnie obowiązującego rozporządzenia transportowego UE od 2005 roku.
Klöckner wezwała między innymi do ujednolicenia minimalnych standardów dotyczących poziomu kształcenia i szkolenia kierowców oraz ujednolicenia okresu ważności ich świadectw kwalifikacji. Ponadto niektóre przepisy w obecnym rozporządzeniu są zbyt niejasne. Na przykład o wysokości nad głową dla zwierząt, ograniczeniu czasu transportu i punktach dostaw w krajach trzecich. Według Klöckner istnieje konieczność zwiększenia możliwości zdobywania wiarygodnych informacji przez kraje UE na temat tego, co dalej dzieje się ze zwierzętami w krajach trzecich. Sytuację można byłoby śledzić zdalnie.
Klöckner uważa, że celem na przyszłość jest ograniczenie transportu żywych zwierząt do krajów trzecich, a zamiast tego należy skupić się bardziej na transporcie mięsa i produktów mięsnych. Według niej pomocne może być również dostosowanie unijnego rozporządzenia transportowego.
Znowu jak filip z konopi wyskakują kolejne zagrożenia dla europejskich producentów żywca wołowego. Polska wyeksportowała w okresie od stycznia do sierpnia 2020 r. do Libanu, Uzbekistanu i Rosji 3,8 tys. szt. bydła, uzyskując w tych krajach najwyższe stawki za kg żywej wagi. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, co stanie się gdy kolejne przepisy UE wejdą w życie…
dkol na podst. topagrar.com/MRiRW
fot. poglądowe