PZHiPBM zawnioskował o podwyższenie stawki zwrotu podatku akcyzowego za paliwo rolnicze. Rada Ministrów co roku, do 31 grudnia określa stawki zwrotu za 1 litr ON. W ustawie budżetowej na rok 2022 przeznaczono 1.340 mln zł na zwrot dla rolników. Ustalono stawkę w wysokości w 1 zł.
- Zwiększenie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2023 r. uzależnione będzie od kwoty wydatków zaplanowanych na ten cel w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. – napisał w wyjaśnieniu Ryszard Bartosik. Wymienił kilka działań, które wprowadzono w ramach różnych mechanizmów, aby koszty produkcji rolnej związane ze zużyciem paliwa się zmniejszyły m.in. obniżenie podatku VAT, znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym i w Polskim Ładzie zwiększono limit zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej – ze 100 do 110 l/ha i z 30 do 40 l na 1 DJP.
- Koszty produkcji związane z paliwem rolniczym, ponoszone w polskich gospodarstwach rolnych będą nadal monitorowane i w razie konieczności będą dokonywane kolejne zwiększenia wsparcia finansowego do paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej – podkreślił Bartosik.
Koszty produkcji rolnej rosną
- Doceniamy zwiększenie limitu paliwa na 1 ha wprowadzone przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ale naszym zdaniem wielu rolników nie wykorzystuje całej tej pomocy w całości, a więc kolejne zwiększenie nie powoduje zmniejszenia obciążenia rosnącymi kosztami paliwa. A to właśnie ta cena niewątpliwie przekłada się na wzrost kosztów produkcji. Zdajemy sobie sprawę, że budżet nie jest z gumy, ale musimy szukać realnych form pomocy dla rolników – zaznaczył Jacek Zarzecki, prezes PZHiPBM. Podkreślił, że zamierza do tematu wrócić przy projekcie budżetu na rok 2023.
- To chyba też ten czas, żeby wprowadzić zmiany w zakresie funkcjonowania tego działania i wyłączyć samorządy gminne, a oprzeć się na Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jego coraz bardziej rozbudowanym systemie teleinformatycznym lub też wprowadzić rozwiązania funkcjonujące w innych krajach UE czyli oddzielne dystrybutory z barwionym paliwem na stacjach benzynowych, które może być wykorzystywane jedynie do produkcji rolniczej – wymienił rozwiązania Zarzecki.
Oprac. Dorota Kolasińska
Fot. Envato Elements