Wczoraj PIM zorganizowała warsztaty pt.: „Możliwości Mleczarskie dla Polski”. W spotkaniu wziął udział również Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa, Czesław Siekierski, minister rolnictwa, Piotr Szajner, kierownik zakładu Badań Rynkowych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, a warsztaty poprowadził Łukasz Wyrzykowski, dyrektor zarządzający IFCN AG (think-tank mleczarski o globalnym zasięgu i renomie), a także Agnieszka Maliszewska, dyrektor PIM, Leszek Hądzlik prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Marcin Hydzik, prezes Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka.
Czesław Siekierski zwrócił uwagę, że w polskim sektorze mleczarskim nastąpiły spore zmiany od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
– Mamy bardzo dobrą, silną markę, jeżeli chodzi o polski sektor mleczarski. To nie dzieje się samo, to wypracowali wszyscy związani z sektorem – dodał z kolei wiceminister Stefan Krajewski. Podkreślił również, że w obecnej sytuacji warto pochylić się również nad rynkiem zbóż i uwagę na sytuację związaną z rynkiem zboża. Przypomniał, że zamykanie granic jest działaniem dwukierunkowym i należy pamiętać o polskim sektorze mleczarskim. Wiceminister podniósł ponadto kwestię spadku cen mleka.
– Powstają coraz większe obory. To rodzi nowe wyzwania i problemy związane z sąsiedztwem takich farm – dodał Krajewski.
Strategia dla mleczarstwa potrzebna od zaraz
– Wszystkie te kwestie należy przemyśleć i wyciągnąć wnioski. Na dalsze działania muszą być wypracowane pomysły – stwierdził wiceminister Stefan Krajewski. Aby stworzyć taką strategię konieczne są dane i merytoryka. Ponadto dodał, że rolnictwo wymaga regionalnego ukierunkowania.
– To, co sprawdza się w jednym województwie, niekoniecznie sprawdzi się w innym – dodał wiceminister.
Jaki był cel warsztatów?
Polski Izba Mleka podaje, że głównym celem warsztatu było zmobilizowanie uczestników do wspólnego zaangażowania się w proces, tak aby wykorzystać wszelkie możliwości i sprostać wyzwaniom sektora mleczarskiego w Polsce. Aby to zrobić konieczne jest zdefiniowanie portfela projektów (mapy drogowej) i jednego lub więcej jasnych rezultatów (np. dokumentu przedstawiającego stanowisko w sprawie polskiego mleczarstwa) aby móc konstruktywnie bronić wspólnych interesów polskiego łańcucha mleczarskiego.
Warsztaty poprowadził Łukasz Wyrzykowski – dyrektor zarządzający IFCN AG oraz Dr Erik Elgersma – były dyrektor ds. analiz strategicznych w FrieslandCampina, obecnie niezależny konsultant i członek rady doradczej IFCN AG. Uczestnicy spotkania wspólnie zastanawiali się nad możliwościami dla polskiego łańcucha mleczarskiego, barierami, wyzwaniami a także podjęciu kolejnych kroków na drodze współpracy.
Od lat brakuje strategii
Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka podkreśla w rozmowie z naszą redakcją, że od lat nie ma żadnej strategii dla sektora mleczarskiego i konkretnej wizji na przyszłość.
- Jako zarząd Polskiej Izby Mleka uznaliśmy, że to już najwyższy czas, szczególnie w obliczu ostatnich zmian, nowych wyzwań i sytuacji rynkowych i Zielonego Ładu, żeby przygotować taką strategię. Podpisaliśmy kontrakt z międzynarodową firmą konstultingową, współpraca będzie polegać na tworzeniu ram strategii rozwoju polskiego mleczarstwa. Nie jest to finansowane ani ze środków Funduszu Promocji Mleka, ani MRiRW. Środki finansowe pochodzą wyłącznie ze składek członków PIM. Stworzenie odpowiednio ukierunkowanego dokumentu pozwoli na to, aby MRIRW pamiętało, o tym, że sektor mleczarski jest dzisiaj liderem polskiego przetwórstwa i rolnictwa. Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli ministerstwa i sektora – mówiła Agnieszka Maliszewska.
Bariery i wyzwania dla sektora mleczarskiego
W odniesieniu do wczorajszego spotkania podkreśliła, że uczestnicy przede wszystkim skupili się na analizie sytuacji na światowym rynku oraz jaki ma wpływ na rolników i przetwórców.
- Analizowaliśmy poszczególne kierunki eksportu i rynki zbytu, ocenialiśmy możliwości i potencjał do rozwoju w przyszłości. Wiadomo, że trendy w badaniach i rozwoju światowego sektora może nam wskazać jego kształt w przyszłości. Przyglądaliśmy się również słabym i mocnym stronom sektora. To było dopiero pierwsze spotkanie i na jego podstawie oraz kolejnych planowanych spotkań będziemy tworzyć mapę strategii. W dalszych krokach będziemy określać najważniejsze jej punkty – dodała dyrektor PIM.
Strategia dla sektora mleczarskiego będzie opublikowana i zaprezentowana podczas XXI Forum Mleczarskiego 4-5 września.
- To nie jest krótki proces. Cieszę, że zaangażowała się w to strona rządowa oraz, że podchodzi do tego poważnie. Przez ostatnie lata mówiłam o tym, że bez strategii nie możemy prowadzić działań w zakresie ekspansji i eksportu. Trudno patrzeć w przyszłość. Ministrowie słuchając naszych uwag, mogli zobaczyć, że jest to temat poważny i wymagający uwagi. Zaangażowaliśmy w to spotkanie również organizacje branżowe. Jako Polska Izba Mleka zrzeszamy tych największych i tych mniejszych. Mamy dlatego pogląd na wszystkich uczestników rynku. Nie wszyscy kryzysy na rynku mleka przetrwają. Musimy cały czas o tym myśleć, jak nie stracić rolników – podkreśliła Agnieszka Maliszewska. Według dyrektor PIM najważniejsze jest to aby określić bariery i wyzwania, w kontekście makro i mikroekonomii sektora mleczarskiego, ale również kwestie legislacyjne oraz sprawy dotyczące sieci handlowych.
- Tych tematów w dyskusji jest bardzo wiele. Trudno obecnie podać więcej szczegółów, gdyż jesteśmy dopiero na początkowym etapie. Na pewno krok po kroku będziemy o wszystkim informować – mówi Agnieszka Maliszewska.