StoryEditor

Świeże z mleko z automatu

Greccy producenci mleka znaleźli sposób na zwiększenie zysków. Pod szyldem spółdzielni sprzedają świeże mleko ze specjalnych automatów.
09.02.2018., 13:02h
Hodowcy bydła mlecznego z regionów Tesalii i Macedonii w Grecji znaleźli nowy sposób na dostarczenie świeżego mleka do konsumentów. Członkowie spółdzielni mleczarskiej Thes Gala zaopatrują 63 lokalizacje dzięki specjalnym automatom. Maszyny okazały się być popularne zarówno wśród klientów, jak i farmerów, od kiedy w 2013 r. spółdzielnia zdecydowała się je uruchomić. Giorgos Sdanis, jeden z producentów i wiceprezes Thes Gala, pozytywnie ocenia przedsięwzięcie.
– To trudny czas dla hodowców bydła mlecznego, ale sprzedając mleko w ten sposób możemy zwiększyć swoje zyski i przychody.

Spółdzielnia zainstalowała pierwszy automat w mieście Larissa w 2013 r., w którym obecnie znajduje się 16 punktów. Drugim miastem, do którego trafiły automaty, były Tesaloniki, w którym w 2015 r. zainstalowano 17 maszyn. Po tym, jak w 2016 r. spółdzielnia Thes Gala wygrała w greckim konkursie innowacji, pierwszy automat pojawił się także w stolicy kraju, Atenach.
– Thes Gala skupia obecnie około 45 gospodarstw ze średnio 110 krowami mlecznymi, produkując 120 ton mleka dziennie, co stanowi 10% całego mleka produkowanego w Grecji – mówi rzecznik prasowy organizacji, Ioannis Giannakopoulos – Około 40% z tego mleka sprzedawane jest poprzez automaty.


Skąd pomysł ?

– Koncepcja zrodziła się podczas rozmowy z kilkoma rolnikami, którzy chcieli wypróbować nowe pomysły, podążając za filozofią przejrzystości i wysokich standardów jakości – mówi Giannakopoulos.
Hodowcy z Thes Gala są dumni ze swoich krów i jakości swoich produktów. Znają rolników, którzy produkują paszę dla bydła i stworzyli rygorystyczny system kontroli jakości od paszy, przez gospodarstwo, aż do gotowego produktu. Ponadto, starają się robić wszystko, by zminimalizować użycie antybiotyków przy produkcji.
– Pokazujemy swoje zaangażowanie w przejrzystość działania, publikując sprawozdania finansowe na stronie internetowej – podkreśla Giannakopoulos.
 
Jaka jest tajemnica tego sukcesu?
– Konsument ma tak łatwy dostęp do świeżego mleka, jak do puszki z napojem – twierdzi Giannakopoulos.
Proces jest prosty – mleko trafia do automatów w ciągu 24 godzin od kiedy krowa została wydojona. Maszyna działa przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Klient może kupić plastikową lub szklaną butelkę z maszyny.
Na stronie internetowej spółdzielni pokazane są wszystkie lokalizacje automatów, instrukcje, jak ich użyć, a także ciekawe przepisy.
– Przewagą konkurencyjną mleka z automatu jest to, że jest to, że oferujemy konsumentom świeże, wysokiej jakości mleko najszybszą i dogodną drogą – mówi rzecznik.  

– Bycie zaangażowanym w spółdzielni daje nam pewność o cenach mleka, a to pozwala planować przyszłość dla naszych gospodarstw i utrzymać je w równowadze – mówi Sdanis – Przez to, że trafiamy bezpośrednio do konsumentów, możemy zmniejszyć koszty pakowania i pośrednictwa, a w efekcie bardziej opłacalną sprzedaż, nie tylko dla nas, ale i dla konsumentów.

al na podst. EIP-AGRI
fot. EIP-AGRI, Thes Gala
Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. grudzień 2024 19:17