Okazuje się, że natura, która obdarzyła nas plonami teraz utrudnia ich dystrybucję. Czy na rynkach przewagę bierze obawa o terminowość dostawy, czy może o nadmierną podaż zbóż?
Przy coraz większej konieczności przemieszczania surowców rolnych wykorzystywanych na cele żywnościowe obawy zaczynają budzić fakty coraz częściej pojawiających się zamknięć tradycyjnych szlaków handlowych.
Niedrożne przeprawy
Osławiony korytarz zbożowy na Morzu Czarnym to tylko jeden z przykładów takich utrudnień logistycznych, w tym tygodniu dołączyły do niego kolejne awarie na kluczowych dla zaopatrzenia w surowce szlakach morskich.
Największa od 70 lat susza powoduje bowiem, że wody do operacji wyrównywania poziomów wody w Kanale Panamskim zaczyna brakować i w akwenach obu połączonych tym stworzonym sztucznie szklakiem żeglugi Oceanów utknęło ponad 200 statków. Przez ten kanał, który łączy wody Oceanu Spokojnego i Oceanu Atlantyckiego liczący 80 km długości rocznie przepływa 14 tys. statków. Redukcja dostępnej wody wykorzystywanej do korygowania poziomów, a na operacje transferu jednego statku zużywanych jest tam 50 mln l wody, powoduje, że tempo przepraw spada z 36...