StoryEditor

20 lat ciągników Claas z Le Mans

W lutym 2003 r. spotkało się dwóch biznesmenów: Helmut Claas i Patrick Faure, członek zarządu Renault S.A. Dzięki temu Claas istotnie wzbogacił ofertę ciągników.    
01.03.2023., 15:03h

W październiku 2003 r. w Le Mans zmieniono kolorystykę pomarańczowych modeli Renault i od 1 listopada 2003 r. standardowe i specjalne ciągniki rozszerzyły portfolio marki Claas. Pod koniec 2003 roku rozpoczęto również prace nad dużymi ciągnikami Axion 800, które mniej więcej po trzech latach zostały włączone do programu sprzedaży Claasa. Wraz z nimi rozpoczęła się stopniowa odnowa asortymentu produktów z Le Mans:

  • Celtis,
  • Ares i Atles na przestrzeni lat stały się modelami Arion i Axion, zwiastując nową erę dla marki Claas.

Z czasem nowe ciągniki Arion i Axion były nagradzane za różne innowacje, np. kontrastowy, duży terminal Cebis w Axionie, a później także w Arionie serii 500 i 600, kabina Panoramic w Arionie 400 i Axion Terra Trac jako jedyny na rynku ciągnik z amortyzowanymi wózkami gąsienicowymi. Poza tym pojawił się system Telematics do zarządzania flotą. A ciągniki Claas z Le Mans biły rekordy, np. najmocniejszy na świecie ciągnik produkowany seryjnie Axion 950, który w 2013 roku dysponował mocą znamionową 416 KM.


Claas Axion -  Aktualnie w Le Mans powstaje 5 serii ciągników o mocy od 75 do 460 KM. (fot. Claas)

Potężne inwestycje w technologie

Claas zainwestował także w nowoczesne technologie i procesy produkcyjne. Od 2003 roku ruszyły projekty modernizacyjne o łącznej wartości ponad 80 milionów euro. Największym i najważniejszym był projekt o nazwie Claas Forth, który miał tak zmodernizować oddział, aby można było montować ciągniki zgodnie z zasadą „first time right”, czyli z maksymalnym ograniczeniem błędów. Trzyletnia przebudowa, która kosztowała 40 mln euro, obejmowała nie tylko odnowę wyposażenia technicznego, ale też przeprojektowanie całych procesów, np. wewnętrznego systemu logistycznego i instalacji do napełniania pojazdów różnymi płynami.


Centrum testowania ciągników w Trangé w pobliżu fabryki w Le Mans (fot. jj).

Szczególna trudność polegała na tym, że nie chodziło tu o klasyczną produkcję masową, mimo że każdego dnia w zakładzie powstaje 50 ciągników, lecz o to, że każdy egzemplarz jest wytwarzany na indywidualne zamówienie. Oferta obejmuje pięć różnych serii od 72 do 460 KM, a liczba możliwych konfiguracji jest tak duża, że w ciągu trzech miesięcy powstają maksymalnie dwa identyczne ciągniki.


Testy ciągników odbywają na stanowiskach badawczych. Później na torach testowych i ostatecznie na polu (fot. jj).

Zobacz także: Sprzedaż ciągników w 2022 roku [SERIA: TWOJA OPINIA O CIĄGNIKU]

Claas twierdzi, że począwszy od 2020 roku zakład w Le Mans jest uważany za jeden z najnowocześniejszych na świecie, z systemami transportu bez kierowcy (AGV) i wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce.

Czy pęknie granica 200 tys. ciągników z Le Mans?

Po tym, jak wiosną 2019 roku fabrykę w Le Mans opuścił 150-tysięczny ciągnik marki Claas, w jubileuszowym roku 20-lecia spodziewane jest przekroczenie granicy aż 200 000 pojazdów. Aktualnie Claas produkuje w Le Mans ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, od prostszych ciągników na rynki o mniej rygorystycznych normach emisji spalin, np. Turkmenistan czy Afryka, przez Ariona 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, po zaawansowany technologicznie ciągnik Axion 900 Terra Trac na rynek globalny. Obecnie ciągniki z Le Mans trafiają do 80 krajów na całym świecie, a od 2019 roku do Ameryki Północnej.

20 lat ciągników Claas z Le Mans

  • 23 lutego 2003 r.: podpisanie umowy o przejęciu przez Claasa większościowego udziału w Renault Agriculture.
  • 1 października 2003 r.: uruchomienie pierwszych zielonych ciągników Claas Standard z Le Mans.
  • 1 listopada 2003 r.: wszystkie ciągniki mają kolory Claasa.
  • 9 - 15 listopada 2003 r.: pierwsza prezentacja ciągnika na targach Agritechnica z bogatą ofertą modeli: Celtis, Ares i Atles aż po Xeriona.
  • 2006 r.: wprowadzenie nowej serii Axion 800 z przekładnią Hexashift powershift i terminalem Cebis.
  • 2007 r.: nowe serie Arion 500 i 600 odmładzają ciągniki z Le Mans. Axion 800 jest teraz dostępny z przekładnią bezstopniową Cmatic jako alternatywa dla Hexashift powershift.
  • 2008 r.: zakończenie przejęcia działu ciągników Renault.
  • 2008 – 2010  r.: montaż nowej kabiny i nowa kolorystyka.
  • luty 2011 r.: pierwsza prezentacja nowej serii dużych ciągników Axion 900 z wielofunkcyjną dźwignią Cmotion na targach SIMA w Paryżu.
  • 2012 r.: wprowadzenie nowej serii Arion 500 i Arion 600.
  • 2013 r.: Axion 950, najmocniejszy na świecie ciągnik w grupie modeli standardowych, ustanawia na hamowni nowy rekord siły uciągu z mocą 242 kW.
  • listopad 2013 r.: premiera Ariona 500/600 Cmatic z bezstopniową przekładnią EQ200 firmy Claas Industrietechnik.
  • 2014 r.: premiera nowej serii Arion 400 z pionierską kabiną Panoramic.
  • listopad 2017 r.: srebrne medale targów Agritechnica dla innowacji "Axion 900 Terra Trac" oraz Cemos dla ciągników jako pierwszy samouczący się, oparty na dialogu system wspomagania kierowcy i optymalizacji procesów.
  • wiosna 2019 r.: produkcja 150-tysięcznego ciągnika Claas w Le Mans.
  • od 2019 r.: modernizacja zakładu ze szczególnym uwzględnieniem głównej linii montażowej, logistyki i zarządzania produkcją w ramach programu Claas Forth.

opr. Jan Józefowicz, źródło: Claas, fot. Jan Józefowicz i Claas

Jan Józefowicz
Autor Artykułu:Jan Józefowicz Ekspert z zakresu maszyn rolniczych, wieloletni redaktor czasopism dla rolników, w tym top agrar Polska i Profi Profesjonalna Technika Rolnicza
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
01. listopad 2024 00:53