StoryEditor

500 KM w Belarusie! Na co stać białoruskich inżynierów?

Produkowane w Mińsku traktory stanowią o sile niejednego z polskich gospodarstw. Ale niewielu z Was wie, że popularny w naszym kraju segment traktorów Belarus o mocy 80-120 KM wcale nie jest odzwierciedleniem aspiracji białoruskich inżynierów, którzy poprzeczkę zawiesili sobie naprawdę wysoko…
12.06.2020., 01:06h

Przed kilkoma dniami (29 maja) minęła 74. rocznica założenia Mińskiej Fabryki Traktorów. To zwyczajowo okazja nie tylko do uczczenia długiej historii przedsiębiorstwa ze stolicy Białorusi, ale także prezentacji najnowszych modeli ciągników. Ostatnie lata obfitowały w premiery prawdziwych gigantów o mocy nawet 500 KM. Prezentację flagowych traktorów MTZ Belarus rozpoczniemy od najmocniejszego z dostępnych w Polsce modelu 2022.3.

Belarus 2022.3: 212 KM

Belarus 2022.3

Belarus 2022.3 o mocy 212 KM. To największy dostępny w ofercie MTZ Belarus ciągnik, zaraz po Belarus 1523.3 z silnikiem generującym 158 KM. Zamontowano w nim wyprodukowany w Mińsku 6-cylindrowy turbodoładowany silnik MMZ z momentem obrotowym 900 Nm, który zasila rzędowa pompa paliwa. Jednostka wyposażona jest także w układ chłodzenia powietrza dolotowego, tzw. intercooler. Zbiornik paliwa zmieści 360 l, co zdaniem producenta powinno wystarczyć na 10 godzin wytężonej pracy. Tylny podnośnik sterowany jest elektrohydraulicznie i może poszczycić się udźwigiem 6,5 t. Podnośnikiem można też sterować z zewnątrz za pomocą przycisków na błotnikach. Do napędzania maszyn dostępne są cztery prędkości WOM: 540, 750, 1000 i 1400 obr./min. Układ hydrauliki zewnętrznej ma wydatek 56 l/min, a do zasilania sprzętu dostępne są trzy pary wyjść plus gniazdo wolnego spływu. Traktor Belarus 2022.3 ma mechaniczną zsynchronizowaną skrzynię biegów obsługiwaną przez dźwignię reduktora (zakres polowy/zakres szosowy/bieg wsteczny) oraz dźwignię obsługującą sześć biegów głównych z możliwością elektrohydraulicznej zmiany półbiegu (żółw/zając).

Belarus 3522: 364 KM

Belarus 3522

Pod maską białoruskiego kolosa drzemie 6-cylindrowy silnik Caterpillar C9  rozwijający moc 364 KM. Jednostka spełnia normy emisji na poziomie Stage 3A przez co nie można jej nabyć na terenie UE. Do dyspozycji mamy tu 36 biegów do przodu i 24 w tył oraz jedną prędkość WOM: 1000 obr./min. Producent chwali się nośnością tylnej osi rzędu 10 ton i układem hydraulicznym o wydatku 160 l/min przy ciśnieniu 20 MPa. W standardzie ciągnik wyposażony jest w przednie ogumienie w rozmiarze 600/65R34 i tylne 710/70R42, natomiast na życzenie dostępne są opony 710/55R30 z przodu i 900/50R42 z tyłu. W wersji podstawowej ciągnik waży 14 ton i może się rozpędzić nawet do 40 km/h. Model ten dostępny jest także z silnikiem Cummins o mocy 359 KM lub Deutz o mocy 355 KM, który dzięki zastosowaniu AdBlue spełnia wymaganą normę Tier IIIB.

Belarus 4522: 466 KM

Belarus 4522

Tegoroczną nowością konstruktorów z Mińska jest model Belarus 4522 z silnikiem Caterpillar C13 o pojemności 12,5 l i mocy maksymalnej 466 KM. Pierwszy raz model ten ujrzał światło dzienne już w 2016 roku na wystawie Belagro w Mińsku. Od tego czasu zmontowano kilkanaście takich ciągników, z których niektóre są nadal w fazie prób polowych w gospodarstwach. Prezentowany model wyróżnia nowoczesna stylistyka zaproponowana przez MTZ już podczas targów Agritechnica w Hanowerze, oraz szerokie ogumienie w rozmiarze 1000/50R25 na przedniej osi i tylne opony 1250/50R32, które istotnie zmniejsza nacisk na glebę 15-tonowego traktora. Przekładnia typu powershift oferuje 16 biegów do przodu i 8 w tył zmienianych pod obciążeniem. Hydraulika może mieć wydatek nawet 200 l/min.

Belarus 5022: 500 KM

Belarus 5022

W minionym roku gwiazdą dorocznej uroczystości na placu fabryki MTZ Belarus był największy jak do tej pory model Belarus 5022 o mocy 500 KM. Wszystko za sprawą sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego Caterpillar o poj. 18,1-litra. Co ważne silnik spełnia wymagania Stage V, zaś na rynki rosyjski i białoruski montowana ma być jednostka spełniająca standard Stage III. Przekładnia typu powershift zapewnia 16 przełożeń w przód i 8 w tył. Gigantyczny traktor o masie 18,6 tony może rozpędzić się do prędkości 38 km/h. Układ hydrauliczny traktora generuje ciśnienie robocze 215 barów, które jest obsługiwane przez pompę o wydajności 200 litrów. Przedni TUZ ma udźwig 5,5 t, a tylny może unieść ładunek 11,5 t. W trakcie prezentacji na przedniej osi zamontowano ogumienie 650/65R38, a na tylnej opony 750/75R46.

Fot. firmowe, drive.com

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
15. listopad 2024 07:41