StoryEditor

Arion 500/600 – nowe modele

Claas wprowadza zmiany w ciągnikach Arion 500/600. Oferta poszerzy się o dwa nowe modele 510 i 660. Istotne zmiany dotyczą także wprowadzenia nowej wersji wyposażenia CIS+, nowych funkcji przekładni Cmatic i Hexashift, nowego monitora Cebis i nowej amortyzowanej osi Proactiv.
11.07.2017., 11:07h
Już jesienią tego roku dostępne będą nowe wersje ciągników Claas Arion 500/600. Jak podkreśla producent nowe traktory oferowane będą w trzech wersjach wyposażenia (CIS, CIS+ i Cebis). Do tej pory oferowane były wyłącznie wersje CIS i Cebis.

W nowych modelach wszystkie trzy wersje wyposażenia oferowane będą z przekładnią Hexashift, a wersje CIS+ i Cebis dodatkowo z bezstopniowym napędem Cmatic. Podstawowe różnice w wyposażeniu wersji CIS i CIS+ dotyczą wyposażenia hydrauliki i wyświetlacza na przednim prawym słupku. W nowej wersji CIS+ zawory hydrauliczne obsługiwane są elektronicznie a nie mechanicznie, a wyświetlacz na słupku jest kolorowy. Obie wersje mają taki sam wielofunkcyjny podłokietnik z dźwignią krzyżową Elektropilot do obsługi hydrauliki i dźwignię Drivestick do sterowania przekładnią. Działa ona progresywnie, co umożliwia sterowanie przełożeniem w ciągnikach z napędem bezstopniowym Cmatic. 

W najbogatszej wersji wyposażenia Cebis nowością jest dotykowy terminal obsługowy o przekątnej 12 cali. Umożliwia on zmianę najważniejszych parametrów w podobny sposób jak na ekranie smartfona. Kolejna nowość w wersji Cebis to przyciski bezpośredniego dostępu Direct Acces, które ułatwiają szybkie dotarcie do zmiany ustawień najważniejszych podzespołów ciągnika. Na dźwigni wielofunkcyjnej Cmotin Claas umieścił dwa dodatkowe przyciski, dla którym można przypisywać różne funkcje. Jest ich teraz aż 10. 

Wraz z wprowadzeniem nowych serii ciągników Claas poszerza ofertę o dwa nowe modele, które nie były oferowane wcześniej. W serii 500 nowością będzie najmniejszy model 510, który dysponuje mocą maksymalną 125 KM wraz z układem mocy dodatkowej CPM. W serii 600 nowością jest najmocniejszy model 660, który wraz z 20 KM mocy dodatkowej dysponuje mocą maksymalną 205 KM. Moc dodatkowa w ciągnikach Claas dostępna jest w transporcie i podczas pracy z WOM. W modelach serii 500 pracują czterocylindrowe silniki John Deere o pojemności 4,5 l, a w serii 600 sześciocylindrowe jednostki John Deere o 6,8 l. Norma emisji spalin Stage IV spełniona jest dzięki zastosowaniu recyrkulacji spalin EGR, filtra cząstek stałych DPF i katalizatora SCR. W największych modelach Arion 600 pojemność zbiornika paliwa zwiększono do 370 l. 

Znana przekładnia Hexashift oferować będzie nowe funkcje tj. tempomat i Smart Stop, czyli zatrzymanie ciągnika pedałem hamulca. Przekładnia Cmatic otrzymała nowe oprogramowanie, które umożliwia m.in. dezaktywację tempomatu po wciśnięciu pedału gazu. 
Kolejna nowość to przednia oś z układem amortyzacji Proactiv. Oferowane wcześniej modele ciągników Arion 500/600 miały oś z niezależnie amortyzowanymi kołami z lewej i prawej strony. Wielu rolników obawiało się licznych tulejowanych połączeń drążków i wahaczy. Odpowiedzą Claas jest nowa oś z układem Proactiv. Dwa siłowniki hydrauliczne tłumiące drgania ułożone są skośnie względem osi. Zwiększa to stabilność układu, a oprogramowanie pozawala zapobiegać kołysaniu i przechylaniu ciągnika podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Skok nowej amortyzowanej osi Proactiv wynosi 100 mm.
 
Rolnicy, którzy zamierzają wykorzystywać nowe wersje Arion 500/600 zadowoleni będą z nowego układu szybkiego kierowania przejętego z modeli Arion 400. Hydraulika standardowo zasilana jest pompą wielotłoczkową o wydatku 110 l/min. Można zamówić także ciągniki z mocniejszą hydrauliką 150 l/min. Nowością są złącza PowerBeyond, które zapobiegają ubytkom oleju podczas przyłączania/odłączania przewodów hydraulicznych. Do wyboru dwie wersje kabin z 4, lub 5 słupkami. 

Nowością jest także hamulec postojowy Parklock obsługiwany na dźwigni rewersu. Jeśli traktorzysta nie aktywuje go przed opuszczeniem kabiny automatyka aktywuje go samoczynnie. Sześciocylindrowe modele Arion 630, 650 i 660 będzie można zamówić z większymi kołami z tyłu. Ich wysokość wynosi 1,95 m a średnica felgi 42 cale.  
dk
Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 06:43