Autobus elektryczny - nowy produkt polskiego koncernu - został opracowany w odpowiedzi na rosnące krajowe zapotrzebowanie na pojazdy ekologiczne. Jego projekt jest efektem prac polskich inżynierów i konstruktorów z ośrodka badawczo-rozwojowego Ursus R&D w Lublinie przy wsparciu firmy AZM Kutno. Pierwszym użytkownikiem autobusów elektrycznych, produkowanych z logo Ursusa, będzie miasto Lublin.
– Przy obecnym poziomie zanieczyszczenia powietrza i ruchu kołowego w miastach autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym – mówi Prezes Zarządu Ursusa S.A. Karol Zarajczyk. – W związku z wdrażaniem polityki zielonego transportu, oczekujemy zwiększonego popytu na tego typu autobusy w Polsce i innych krajach unijnych. Wierzymy, że naszym pojazdem zdobędziemy nie tylko Lublin czy inne polskie miasta, ale także perspektywiczne rynki Europy Zachodniej - dodaje.
Autobus elektryczny Ursusa jest zasilany bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh. Pojazd wyposażony jest w 4 pakiety wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Na jednym naładowaniu może przejechać ok. 200 km. Baterie będą ładowane na przystankach końcowych, na których zostanie zamontowana infrastruktura do tzw. szybkiego ładowania. Jak mówi prezes Zarajczyk, w 15 minut można będzie naładować baterię w 80 procentach, co pozwoli na przejechanie kolejnych 100 km. Baterie są wymienialne i umieszczono je po bokach pojazdu na wysokości podłogi, a nie na dachu. Dzięki temu jest do nich łatwy dostęp, co pozwala na szybką wymianę zasilania. Elektryczny pojazd ma 12 metrów długości, może przewieźć 70 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących.
W ramach rozwoju marki Ursus, przy wykorzystaniu zaplecza produkcyjnego i badawczego Ursus R&D, spółka dywersyfikuje zakres produktów w ofercie na rynek krajowy i rynki eksportowe. W 2013 r. koncern zawarł umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na zakup i dostawę 38 sztuk nowych niskopodłogowych trolejbusów miejskich w latach 2013-2015. W roku 2014 roku spółka dostarczyła 19 szt. pojazdów . W 2015 r. URSUS realizuje ostatnią transzę, tj. 19 trolejbusów. W 2014 roku URSUS przeznaczył ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje.
oprac. bcz
Źródło: Ursus
Fot. Firmowe
StoryEditor
Autobus elektryczny od Ursusa
W połowie kwietnia br. Ursus otrzymał homologację na produkowane od niedawna autobusy elektryczne. Tym samym firma poszerzyła gamę wytwarzanych przez siebie pojazdów, z których korzystać będą nie tylko mieszkańcy wsi, ale też i miast.