Współpraca obu marek trwa od wielu lat. Carraro oprócz dostaw osi (w tym osi przednich do ciągników Arion 400 produkowanych w Le Mans) i komponentów partnerstwo obejmowało również rozwój i produkcję ciągników sadowniczych, platformowych i kompaktowych.
W efekcie nowego porozumienia, obok rozwoju i produkcji ciągników specjalnych i kompaktowych oraz dostaw osi i komponentów do ciągników, współpraca obejmuje również wzajemny transfer wiedzy i wymianę doświadczeń w obszarach zasobów ludzkich i najlepszych praktyk w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Zwiększenie sprzedaży małych ciągników
- Wyraźnym krótko- i średnioterminowym celem naszego zaangażowania jest zwiększenie sprzedaży i udziału w rynku w segmentach ciągników specjalnych i kompaktowych. Aby osiągnąć nasze cele, wspólnie inwestujemy w nowe rozwiązania, ale także w umiejętności i zdolności naszych pracowników oraz transfer know-how – podsumowuje Thomas Böck, dyrektor generalny Claas. Całkiem niedawno, bo w listopadzie 2021 roku Claas zaprezentował zmodernizowaną serię ciągników sadowniczych Nexos (zbudowaną przez Carraro) z normą emisji Stage V oraz licznymi nowymi funkcjami i wyposażeniem. Dzięki jeszcze bliższej współpracy w 2022 r. pojawią się kolejne nowe modele ciągników – w tym na targach SIMA, które odbędą się w Paryżu w dniach 6-10 listopada.
Firmy podkreślają, że w przyszłości współpraca strategiczna ograniczy się nie tylko do obszarów czysto technicznych, takich jak rozwój i specyfikacja ciągników oraz dostawa osi i przekładni przez Grupę Carraro, ale także do obszaru Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).
- Nasza decyzja o zintensyfikowaniu współpracy z Grupą Carraro opiera się na silnym wzajemnym zaufaniu i woli pogłębienia naszych kompetencji, które rozwijały się przez wiele lat. Dlatego wybrani pracownicy Grupy Carraro będą przez krótki czas pracować w lokalizacjach Claas i odwrotnie. Oprócz obszarów produkcyjnych obejmuje to również funkcje administracyjne w dziale małych ciągników – kontynuuje Böck.
Poprawa rentowności we wszystkich regionach świata
- Pomimo pandemii i trudności z dostawami, firma Claas kontynuowała ścieżkę wzrostu. Udało nam się przy tym osiągnąć dwucyfrowy wzrost sprzedaży i znaczną poprawę rentowności we wszystkich regionach świata – mówił Thomas Böck.
Zatrudniająca niemal 12 tys. osób firma Claas w 2021 roku zwiększyła sprzedaż o 19%. W ten sposób ustanowiono nowy rekord obrotów, wynoszący 4,798 mld euro (4,042 mld euro w 2020 r.). Firma informuje, że do ubiegłorocznych motorów napędowych wzrostu w Ameryce Północnej i Europie Wschodniej w 2021 roku dołączyły główne rynki w Europie Zachodniej i Środkowej z Niemcami i Francją. Nawet w Wielkiej Brytanii, pomimo dużej niepewności związanej z Brexitem, udało się osiągnąć znaczący wzrost.
Wydatki na badania i rozwój osiągnęły nowy rekordowy poziom 262 mln euro. Rok wcześniej na ten cel przeznaczono 237 mln euro. W maju ub.r. po gruntownej modernizacji ponownie otwarto fabrykę ciągników w Le Mans (Francja). W tym czasie rozpoczynano drugi etap modernizacji produkcji kombajnów w Harsewinkel (Niemcy). W obu zakładach pracują teraz bezzałogowe wózki transportowe. Także w Krasnodarze w Rosji zwiększono moce produkcyjne i produkuje się tam teraz cztery razy więcej kombajnów niż jeszcze pięć lat temu.
Systemy napędowe
Działalność Grupy Carraro podzielona jest na dwa obszary biznesowe:
- układy przeniesienia napędu (osie i przekładnie) oraz komponenty z ukierunkowaniem na maszyny rolnicze i budowlane. Ponadto Carraro oferuje również szeroką gamę przekładni dla innych gałęzi przemysłu, od przemysłu motoryzacyjnego i transportu materiałów po zastosowania rolnicze i maszyny budowlane.
- ciągniki specjalistyczne (winnice i sady od 60 do 100 KM) pod marką własną Carraro Tractors i dla innych marek, a także usługi inżynieryjne dla producentów ciągników.
Grupa Carraro ma swoją siedzibę w Campodarsego (Padwa). W ub. R. grupa zatrudniała 3580 osób - 1570 z nich we Włoszech - i posiada zakłady produkcyjne we Włoszech, Indiach, Chinach i Argentynie. Na dzień 31 grudnia 2021 r. obrót grupy wyniósł 640 mln euro.
Nowy flagowy model
Pod koniec ubiegłego roku Claas wprowadził do sadowniczych ciągników Nexos kolejną normę emisji spalin Stage V. Seria Nexos otrzymała przy tym między innymi nową przekładnię, nową kabinę z płaską podłogą i nowe wzornictwo. Producent podkreśla, że wyraziste kontury maski nie tylko nadają jej dynamicznego wyglądu, ale również zwiększają jej sztywność. Dzięki bardziej płaskiej konstrukcji maski silnika operator ma lepszą widoczność do przodu.
Na masce silnika są teraz nowe oznaczenia typu. Serie Nexos VE, VL i F o szerokości 1,0 m, 1,25 m i 1,45 m stają się tym samym seriami modelowymi S, M i L o identycznych szerokościach zewnętrznych. Od teraz portfolio zostaje uzupełnione o nowy wariant Nexos XL o szerokości zewnętrznej 1,55 m oraz o wąskie serie (tylko bez kabiny) MD i LD o szerokości 1,25 m i 1,45 m (na potrzeby sadów owocowych). Modele L i XL można zamówić zarówno w wersji bez kabiny, jak i z kabiną.
Nexosy obejmują zakres mocy maksymalnej od 75 do 120 KM, a to rola nowego czterocylindrowego silnika FPT o pojemności 3,6 l. Oczyszcza on spaliny zgodnie z normą Stage V przez układ SCR. Okres między wymianami oleju wynosi 600 godzin pracy. Pojemność zbiornika paliwa wynosi maksymalnie 100 l.
Na potrzeby nowych modeli udoskonalono przekładnię pod kątem komfortu oraz wydajności. Skrzynia ma teraz pięć biegów w trzech grupach. Dwa biegi zmieniane pod obciążeniem dają 30 przełożeń do przodu i 15 przełożeń do tyłu, natomiast w przypadku rewersu mechanicznego dostępnych jest 30 biegów do tyłu. Prędkość maksymalna w wariancie Eco to 40 km/h, osiągana jest przy ekonomicznej prędkości obrotowej silnika 1700 obr/min. Dla zmiany kierunku jazdy kupujący nadal mogą wybierać między wersją mechaniczną, a rewersem elektrohydraulicznym.
Warto podkreślić zastosowanie funkcji Smart Stop. Wciśnięcie hamulca nożnego powoduje automatyczne rozłączenie przekładni, a zwolnienie pedału hamulca jej ponowne załączenie. Znacznie ułatwia to hamowanie i ruszanie na zboczach lub skrzyżowaniach, a także manewrowanie.
Nowa kabina z płaską podłogą
Po wejściu do nowej, zawieszonej na silentblokach, sześciosłupkowej kabiny od razu rzuca się w oczy płaska podłoga. Zmodernizowano też obszar roboczy po prawej stronie operatora, nadając mu bardziej uporządkowany wygląd. Warto zwrócić uwagę na krótką dźwignię zmiany biegów, która umożliwia ich szybsze przełączanie oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie przez prawe drzwi.
Podczas stosowania środków ochrony roślin, dzięki w pełni zintegrowanemu z dachem systemowi filtrów kabinowych kategorii 4 (zgodnego z normą EN 15695), operator jest chroniony przed pyłem, szkodliwymi dla zdrowia aerozolami i oparami. Starannie uszczelniona kabina zapobiega przedostawaniu się groźnych dla zdrowia substancji i redukuje poziom hałasu – to podwójna korzyść dla zdrowia operatora.
Nowo zaprojektowany dach można fabrycznie wyposażyć nawet w osiem reflektorów dodatkowych – do wyboru jest wersja halogenowa lub wersja LED. Oprócz opcjonalnego wyposażenia ISOBUS modele serii Nexos w przyszłości będzie można rozbudować funkcje i pakiety cyfrowe, które dotychczas były zarezerwowane dla standardowych i dużych ciągników, np. funkcja Dynamic Steering, która pozwala zmniejszyć liczbę obrotów kierownicy co odciąża traktorzystów. Ponadto w tym roku do serii dołączą funkcje rolnictwa precyzyjnego.
Dłuższa opieka serwisowa
Oprócz nowych rozwiązań ciągniki Nexos generacji Stage V zachowały kilka cech poprzedniej serii, np. amortyzowana i automatycznie utrzymująca poziom oś przednia o konstrukcji wielowahaczowej. Hydraulika robocza o wydajności 87 l/min, może mieć do czterech zaworów hydraulicznych dwustronnego działania, sterowane mechanicznie lub elektronicznie. Dla podnośnika tylnego dostępny jest oddzielny układ obiegu oleju o wydajności 27 l/min. Wysokie siły udźwigu – do 3,11 t z tyłu i do 2,8 t z przodu. W przypadku elektrohydraulicznego sterowania WOM zintegrowana automatyka WOM odciąża przy tym operatora poprzez automatyczne włączanie i wyłączanie narzędzi.
Claas informuje, że dla wszystkich modeli Nexos jest możliwość zamówienia przedłużenia ochrony gwarancyjnej, czy pakietów serwisowych o określonym czasie obowiązywania, które są dostosowane do liczby godzin pracy ciągnika. Pozwala to na dokładne wyliczenie kosztów użytkowania ciągnika z wieloletnim wyprzedzeniem i zminimalizowanie ryzyka finansowego.