Białoruska firma swoją produkcję rozpoczęła tuż po wojnie w 1946 roku od maszyn gąsiennicowych, a następnie – kołowych. Już w 1958 roku z linii produkcyjnej został wypuszczony 100-tysięczny traktor, a 14 lat później milionowy. Z kolei poziom 3 mln wyprodukowanych ciągników osiągnięto 27 lat temu. W tym okresie pojawiły się nowe generacje, m.in. .6 i .7. Wyjątkowym, jubileuszowym ciągnikiem okazał się Belarus 2022.3, który niedługo trafi do jednego z białoruskich gospodarstw.
– Oczywiście zrozumieliśmy, że zbliżamy się do tej pięknej postaci i jeszcze przed nowym rokiem zdecydowaliśmy, że będzie to model 2022 – zgodnie z kalendarzem. Nie mogliśmy jednak wiedzieć na pewno, że cykl technologiczny zakończy się 22 lutego 2022 r. – była to dla nas miła niespodzianka – powiedział Witalij Wowk, dyrektor generalny MTZ.
MTZ Belarus 2022.3
To największy białoruski ciągnik z 6-cylindrowym silnikiem produkcji MMZ o pojemności 7.1 l. Moc wynosi aż 212 KM. Jednostkę napędową wyposażono w turbodoładowanie, chodnicę powietrza doładowującego. Trktor ma też mechaniczną pompę wtryskową, a jego maksymalny moment obrotowy to 900 Nm.
Za przeniesienie napędu odpowiada prosta, mechaniczna i zsynchronizowana skrzynia biegów z reduktorem ( 24 biegów do przodu i 12 do tyłu). Model ma cierne, suche, jednostopniowe sprzęgło z dwoma tarczami. Do zmiany biegów służą dwie dźwignie: pierwsza – krótka – reduktor prędkości biegów polowych i szosowych wraz z biegiem wstecznym. Wysoka dźwignia ma 6 biegów głównych, które są zmieniane odpowiednio po wrzuceniu elektrohydraulicznie półbiegu żółw/zając. Maksymalna prędkość ciągnika to 36 km/h.
Flagowy traktor MTZ ma pompę oleju o wydatku 56 l/min. co przekłada się na udźwig tylnego TUZ 6500 kg. Wspomaganie układu kierowniczego realizowane jest przez oddzielną pompę o wydatku 15 l/min. Sterowanie tylnym podnośnikiem EHR, na obu błotnikach mamy przyciski od podnoszenia i opuszczania tylnego podnośnika. Przedni napęd oraz centralna blokada mech. różnicowego załączana jest elektrohydraulicznie.
Zbiornik paliwa mieści 360 l. Standardowe ogumienie w ciągniku to 420/70R24 z przodu oraz 580/70R40 z tyłu. W standardzie Belarus 2022.3 ma klimatyzację, fotel amortyzowany na sprężynach, kierownicę regulowaną w trzech płaszczyznach.
Popularne modele
Nad Wisłą największym zainteresowaniem cieszą się mniejsze modele o mocy z przedziału 90-150 KM. Nowinką ostatnich miesięcy są ciągniki siódmej generacji. W sprzedaży dostępne 3 różne modele z 4-cylindrowym silnikiem Caterpillar. Do wyboru mamy 952.7 z przednim TUZ i WOM, 923.7 i 1220.7.
Belarus 923.7 ma 95 KM. W układzie przeniesienia napędu pracuje mechaniczna zsynchronizowana przekładnia 14/12. Jest to skrzynia czterobiegowa z dwoma zakresami (polowe/szosowe) i reduktorem (żółw/zając), ma także rewers. Pozwala rozpędzić traktor do 35 km/h. Jeżeli chodzi o współpracę z maszynami, to na tylnym podnośniku można unieść ponad 4 tony. Olej może być podawany na maszyny z trzech pary szybkozłączy, a napęd przekazywany jest z załączanego elektrohydraulicznie wałka WOM z dwoma zakresami prędkości 540/1000 obr./min. Traktor waży 5,3 tony. Ciągnik został wyposażony w panoramiczną, wygłuszoną kabinę z klimatyzacją, fotelem Grammer. Ma podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka.
Podobną mocą bo 90 KM dysponuje model 952.7. Różnicę między 952.7 a 923.7 stanowi mechaniczny podnośnik i mechaniczny układ hamulcowy w modelu 952.7. W drugim te podzespoły są obsługiwane hydraulicznie.
Najnowsze normy emisji spalin spełnia także Belarus 1220.7 o mocy 122 KM. Jego skrzynia oferuje 16 biegów do przodu i 8 do jazdy w tył. Do dyspozycji są tutaj cztery biegi, reduktor (żółw/zając) i dwie grupy biegów. Skrzynia jest tak zestopniowana, że traktor można rozpędzić do prędkości prawie 37 km/h. Układ hydrauliczny ciągnika zasilany jest pompą zębatą o wydatku 47 l/min. Dzięki niej traktor dźwiga na ramionach TUZ-u 4,2 tony. Olej kierowany jest również na rozdzielacz trzysekcyjny, który podaje strumień cieczy na trzy pary wyjść hydraulicznych. WOM oferuje dwie prędkości: 540 i 1000 obr./min. Belarus 1220.7 z obciążnikami waży ponad 5,6 tony.
Produkcja Ursusa
Dla porównania w ZM Ursus, gdzie na dobre produkcję traktorów także rozwinięto po 1945 roku półmilionowy egzemplarz zjechał z taśmy w 1974 r., a W 1983 r. w Ursusie zbudowano milionowy traktor. W 2006 roku taśmę produkcyjną opuścił 1,5-milionowy ciągnik. Była to zmodernizowana wersja Ursusa 1634, ze 160-konnym silnikiem słowackiej firmy DS Martin, spełniającym normę Euro 2. Z taśm montażowych jubileuszowym półtoramilionowym ciągnikiem Ursus 1654 zjechał 2 czerwca 2006 roku ówczesny wicepremier, minister rolnictwa Andrzej Lepper. Późniejsze lata mimo kilku prób reanimacji, w tym przeniesienia produkcji do Lublina, nie pozwoliły na równie dynamiczny poziom produkcji.
Foto: minsknews.by, firmowe