Produkowane w St. Valentin (Austria) ciągniki Case IH Optum CVX i Steyr Terrus CVT obejmują po dwa modele. Wyposażono je w 6,7-litrowy silnik NEF Efficient Power firmy FPT Industrial, który dysponuje mocą 270 lub 300 KM przy prędkości znamionowej 2100 obr./min. Spełniają wymagania norm emisji Stage IV bez dodatkowych elementów, jak np. filtry cząstek stałych. Dolna część bloku silnika i miska olejowa stanowią oryginalną konstrukcję, w której miska stanowi "kręgosłup" całego ciągnika. Dzięki temu można skutecznie odciążyć blok silnika. Jak wyjaśnia producent, masa brutto pojazdu wynosi 16 t, co przy masie własnej 11 t pozwala korzystać z dużej masy użytecznej i dobrze balastować traktor.
Sporym wyzwaniem było stworzenie takich przekładni bezstopniowych do serii Optum CVX i Terrus CVT, które mogą pracować przy mocy 300 KM. Liczy się też utrzymanie optymalnej przyczepności ciągnika w różnych warunkach polowych i w transporcie. Dwie opcje prędkości to od 30 do 40 km/h ECO i od 30 do 50 km/h ECO.
Wspomniane ciągniki budziły żywe zainteresowanie zwiedzających nie tylko na targach Agritechnica w Hanowerze, ale też podczas 69. edycji wystawy Agribex w brukselskim centrum Expo. Oprócz belgijskiej premiery ciągników Optum CVX i Terrus CVT, ważnym wydarzeniem było zdobycie nagrody m.in. za najpiękniejsze stoisko targowe. Takie osiągnięcie i gama nowych modeli pozwoliły firmom Case IH i Steyr w optymizmem wkroczyć w 2016 r. Nie wiadomo, jak na te nowości zareagują nabywcy, bo wielu rolników z branży mięsnej i mlecznej zmaga się z trudnościami na niełatwym europejskim rynku.
opr. jj
Fot. firmowe