Wzornictwo limitowanej serii ciągników Fiat Centenario zawiera elementy traktorowej tradycji Fiata. Chodzi tu przede wszystkim o wyrazisty kolor, który przez dekady wyróżniał ciągniki Fiata. Z kolei logotyp na masce łączy charakterystyczny kłos marki New Holland z tradycją stworzoną przez poprzedników, a specjalne naklejki na masce i błotniku symbolizują więź między współczesnymi ciągnikami a początkowymi modelami Fiata. Specjalne ciągniki będą dostępne w sześciu modelach ciągników użytkowych, specjalistycznych i gąsienicowych (T5.120 EC, T5.115, T4.110F z kabiną, T4.110LP ROPS, T4.110FB ROPS i TK4.110 ROPS). Każdy ciągnik jest oznakowany indywidualnym numerem limitowanej serii obejmującej 100 ciągników sześciu serii.
Trochę historii
100 lat temu z linii montażowej zjechał pierwszy ciągnika marki Fiat. Model 702 został stworzony w celu rozwiązania problemu deficytu siły roboczej w rolnictwie pod koniec I Wojny Światowej. Opracowano go z myślą o szerokiej gamie prac stacjonarnych i wymagających siły pociągowej. Posiadał 4-cylindrowy silnik, napęd na tylne koła, kierowaną oś przednią i sztywną oś tylną, co w owych czasach było ewenementem. Model 702 zerwał również z tradycyjną stylistyką i przejął podejście znane z ciągnika Fordsona z układem napędowym przenoszącym ciężar konstrukcji, co wyeliminowało konieczność zastosowania podwozia. Od ciągnika Fordsona, który był zaprojektowany do pracy na glebach lekkich i z reguły płaskich, rozległych polach Ameryki Północnej, odróżniała go większa moc i dostosowanie do trudnych warunków glebowych i często pofałdowanego terenu, z czym muszą sobie radzić rolnicy w Europie.
Po szeroko zakrojonych testach polowych, Model 702 został przedstawiony włoskim władzom 14 sierpnia 1918 r. W kolejnym roku Fiat podpisał umowy na dostawę ciągników ze spółdzielniami rolniczymi w całych Włoszech i rozpoczął produkcję 1000 maszyn.
Model 700C, był pierwszym europejskim ciągnikiem gąsienicowym, który otworzył nowe horyzonty dzięki sile pociągowej, stabilności i bezpieczeństwie przy pracy na pochyłościach i na grząskim terenie. Kolejna dekada powitała Model 40, następny ciągnik gąsienicowy, będący lekką, bezpieczną i ekonomiczną maszyną, gdyż mógł pracować na wielu innych rodzajach paliwa tańszych od benzyny. W latach 60. ubiegłego wieku seria Diamante wprowadziła koncepcję serii ciągników, obejmując cztery modele o mocy od 22 do 70 KM. Wraz z nią pojawił się pierwszy wąski ciągnik do winnic Fiata.
W latach 80. ubiegłego wieku światło dzienne ujrzała seria 90. Wprowadziła ona nowy poziom komfortu operatora, oferując amortyzowaną kabinę, klimatyzację i jak na tamte czasy niespotykanie cichą kabinę o poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 80 dBA. W serii Winner wzornictwo kabiny i rozwiązania technologiczne osiągnęły nowe wyżyny, a źródłem tej inspiracji był przemysł samochodowy. Całkowicie przeszklone drzwi i wąskie słupki kabiny zapewniały ogromną widoczność w każdym kierunku. Zawieszona na silentblokach kabina była cicha, miała klimatyzację i schowek chłodzący na napoje. Pokładowy komputer informował o zużyciu paliwa na godzinę i na hektar w czasie rzeczywistym za pomocą zastosowanego po raz pierwszy w ciągniku wskaźnika paskowego.
Ciągnik koncepcyjny Fiat Centenario i modele limitowanej serii ciągników Fiat Centenario będą prezentowane przez cały rok 2019 na stoiskach marki New Holland na głównych europejskich wystawach, począwszy od targów EIMA 2018.
StoryEditor
EIMA: mija 100 lat od produkcji pierwszego ciągnika Fiat
W czasie targów EIMA New Holland świętuje jubileusz 100-lecia premiery pierwszego ciągnika marki Fiat. Z tej okazji producent przygotował niespodziankę. Do sprzedaży trafiła limitowana seria traktorów Fiat Centenario.