Fendt przed laty produkował ciągniki serii 600, ale były to modele Favorit. Nowe ciągniki 600 Vario, a w szczególności flagowy model 620 Vario można pod wieloma względami porównać z bardzo popularnym modelem 820 Vario, który był produkowany w latach 2006 – 2013. Ale tak naprawdę oba te ciągniki dzieli przepaść, w serii 600 Vario wszystko jest nowe, zaprojektowane zgodnie z obecnie panującymi trendami i potrzebami nowoczesnego rolnictwa. Jako jedna z nielicznych polskich redakcji mieliśmy okazję pracować nowymi ciągnikami w pierwszej dekadzie września br.
Nowa konstrukcja, nowe możliwości
Nowa seria ciągników Fendt 600 Vario obejmuje cztery model tj. 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario i największy model 620 Vario. Najmniejszy model dysponuje mocą 110 kW/149 KM, a największy 154 kW/209 KM wg normy ECE R120. To co wyróżnia serię 600 Vario, to układ zwiększania mocy Dynamic Power Performance, który dostępny jest we wszystkich modelach, a nie jedynie w największym modelu jak w niektórych innych seriach ciągników Fendt. Układ zwiększania mocy generuje dodatkowe 15 KM mocy zależnie od potrzeb dokładnie wtedy gdy jest ona potrzebna. Układ nie jest powiązany z prędkością czy pracą z WOM, moc dodatkowa dostępna jest w każdych warunkach podczas pracy w polu z WOM, w transporcie lub nawet na postoju. Dzięki układowi Dynamic Power Performance flagowy model 620 Vario dysponuje mocą maksymalną 165 kW/224 KM.
Nowe ciągniki zostały zaprojektowane jako uniwersalne ciągniki, które muszą być zwrotne i silne podczas każdej pracy. To co wyróżnia serię ciągników 600 Vario to duży udźwig i niski stosunek masy do mocy. We flagowym modelu 620 Vario parametr ten wynosi 34,4 kg/KM. Równie dobrze ciągnik wypada pod względem DMC i dopuszczalnej ładowności. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 13,5 t, a na ciągniku można zawiesić maszyny i obciążniki o masie nawet 5,8 tony. Masa własna w zależności od wyposażenia wynosi ok. 7,7 t.
Zupełnie nowy silnik
Pod maską ciągników Fendt 600 Vario pracuje zupełnie nowa jednostka napędowa AGCO Power CORE50 o pojemności 5 l. To silnik czterocylindrowy, który na etapie projektowania został przygotowany do spalania paliw alternatywnych, co pozwoli w przyszłości znacznie obniżyć emisje CO2.
W układzie oczyszczania spalin pracuje katalizator utleniający DOC, katalizator SCR i filtr cząstek stałych DPF. Nie ma układu recyrkulacji spalin, więc silnik zawsze „oddycha” świeżym powietrzem. Olej w silniku należy wymieniać co 500 godzin pracy.
Silnik w serii 600 Vario podobnie jak w większych ciągnikach Fendt został przystosowany do pracy z niskimi obrotami. Wszystkie najważniejsze komponenty ciągnika, tj. silnik, przekładnia, układ hydrauliczny, układ chłodzenia został zaprojektowana wg zasady „wysoki moment obrotowy, niskie obroty silnika”. Dzięki temu nowy silnik CORE50 osiąga wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika, co pozwala spalać mniej paliwa. Prędkość znamionowa nowej jednostki napędowej wynosi 1900 obr./min, a główny zakres roboczy przypada na 1350-1800 obr./min. Podczas pracy w polu mogliśmy swobodnie pracować z 4 m zawieszanym kultywatorem na głębokość ok. 15 cm z prędkością ok. 10 km/h przy obrotach 1450 – 1600 obr./min. W kabinie było bardzo cicho.
W największym ciągniku 620 Vario maksymalny moment obrotowy wynosi 950 Nm i dostępny jest w zakresie 1200 – 1600 obr./min. Prędkość maksymalna 50 km/h osiągana jest już przy 1250 obr./min. Prędkość 60 km/h nie będzie oferowana w ciągnikach serii 600 Vario.
Opcjonalnie można zamówić wentylator chłodnicy z rewersem obrotów. Kierunkiem obrotów można sterować z kabiny, może on działać w pełni automatycznie.
Układ napędowy VarioDrive
W nowej serii 600 Vario Fendt stosuje układ VarioDrive znany z większych modeli ciągników. Napęd jest jednostopniowy, więc nie trzeba wybierać trybu pracy do pracy w polu lub transporcie. Moc jest cały czas niezależnie rozdzielana na przednią i tylną oś, więc nie trzeba nawet włączać stałego napędu przedniej osi. Przekładnia przez cały czas dokładnie mierzy poślizg każdego z czterech kół i w zależności od potrzeb precyzyjnie rozdziela moc na przednie i tylne koła.
Koncepcja napędu VarioDrive zapewnia duży uciąg, chroni glebę bo eliminuje poślizg i pozwala na dużą zwrotność. Podczas nawrotów przekładnia zwiększa obroty przednich kół, co zwiększa zwrotność ciągnika. Wynik: średnica zawracania we flagowym modelu 620 Vario wynosi 10,2 m przy ogumieniu na przedniej osi 540/65 R30. VarioDrive sprawdza się podczas wszystkich warunków pracy, zarówno podczas ciężkiej uprawy, w transporcie, podczas pracy na użytkach zielonych. Dynamiczne rozdzielanie mocy pomiędzy przednie i tylne koła chroni glebę i darń. Również podczas pracy z ładowaczem czołowym na utwardzonej powierzchni nie pozostają czarne ślady przednich kół.
Uniwersalny do każdej pracy
Jak wspomniałem wcześniej seria ciągników Fendt 600 Vario wyróżnia się niskim stosunkiem mocy do masy (tylko 34,4 kg/KM). Dzięki kompaktowym wymiarom ciągnik jest bardzo zwrotny i wywiera niewielki nacisk na glebę. Dzięki wysokiej DMC ciągnik można swobodnie dociążać obciążnikami do ciężkich prac w polu, a w transporcie atutem ciągnika jest jego niewielka masa. Duża ładowność tj. 5,8 t pozwala swobodnie pracować z zawieszanym agregatem uprawowo-siewnym wypełnionym zbożem i solidnym obciążnikiem zawieszonym na przednim TUZ.
Z tyłu można zamówić maksymalnie pięć dwukierunkowych zaworów hydraulicznych, z przodu dwa zawory i trzy między osiami. Układ hydrauliczny może być zasilany pompą o maksymalnym wydatku nawet 205 l/min. Dostępne są także szczelne gniazda FFC, które zapobiegają kapaniu oleju po wypięciu przewodów hydraulicznych.
Układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip
Wszystkie ciągniki Fendt 600 Vario można fabrycznie wyposażyć w układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip. Dzięki niemu można bardzo szybko obniżyć ciśnienie w oponach, wtedy powierzchnia styku opony z glebą zwiększa się, a siła uciągu wzrasta nawet o 8%. To może przełoży ć się na niższe o 8% spalanie co zauważalnie wpływa na wydajność i koszty pracy. Zwiększenie ciśnienia o 1 bar we wszystkich czterech oponach trwa ok. 6 min.
Układ regulacji ciśnienia w oponach dostępny jest ciągnikach z tylną osią kołnierzową, rozsuwaną oraz w ciągnikach do upraw międzyrzędowych Row-Crop. VarioGrip może być montowany także gdy w tylnych są dodatkowe obciążniki.
Duże koła chronią glebę
Dostępne jest szeroka lista konfiguracji ogumienia. Koła na tylnej osi mogą mieć maksymalna średnicę 1,95 m. W modelu 620 Vario na tylnej osi standardowo montowane są opony o rozmiarze 650/65 R42.
Wszystkie ciągniki oferowane są w wersji do upraw międzyrzędowych Row-Crop, co jest bardzo popularne na rynkach Ameryki Północnej, Australii i w Afryce. Ciągniki dostępne są w wersji na pojedynczych lub bliźniaczych kołach do pracy w uprawach rzędowych.
W Europie ze względu na coraz popularniejszą mechaniczna walkę z chwastami w uprawach rzędowych na popularności zyskują ciągniki z tylną osią rozsuwaną. W ciągnikach serii 600 Vario zastosowano nowe piasty kół co pozwala swobodnie pracować z kołami bliźniaczymi w uprawach międzyrzędowych.
W kabinie FendtONE
Do obsługi ciągnika wykorzystuje się system FendtONE. W zależności od potrzeb dostępne są nowe aktualizacje systemu co zwiększa uniwersalność ciągnika. W FendtONE bardzo szybko można aktualizować oprogramowanie np. układu automatycznego prowadzenia i korzystać z nowych opcji prowadzenia ciągnika. Dzięki temu rolnik może cały czas dysponować najnowszym oprogramowaniem i korzystać z najnowszych rozwiązań.
W standardzie FendtONE jest dźwignia wielofunkcyjna, 10 calowy wyświetlacz przed kierownicą, 12 calowy terminal zintegrowany z podłokietnikiem. Dodatkowo dostępny jest drugi wyświetlacz 12 cali wysuwany z dachu po prawej stronie oraz joystick 3L.
Kabina VisoPlus
Ciągniki serii 600 Vario wyposażone są w znaną kabinę VisoPlus. Można ją wyposażyć w układ filtracji powietrza kategorii 4 wg normy UE EN15695. Chroni ona operatora przed pyłem oraz oparami środków ochrony roślin.
Kabina wyróżnia się bardzo dobrą widocznością we wszystkich kierunkach. Panoramiczna przednia szyba daje dobrą widoczność podczas pracy z ładowaczem czołowym. Przednia szyba dostępna jest teraz w wersji z podgrzewaniem. Laminowana przednia szyba skutecznie zapobiega przenoszeniu hałasu do wnętrza kabiny. Wycieraczka przedniej szyby pracuje w zakresie 300 stopni, dostępna jest także wycieraczka boczna z prawej strony. Kamera z przodu i z tyłu ciągnika ułatwiają manewrowanie zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach.
W kabinie można zamontować jeden z sześciu foteli. Opcjonalnie dostępny jest fotel firmy Isri z funkcją podgrzewania, wentylacji i masażu. Wszystkie funkcje sterowane są z terminalu FendtONE.
Nowy ładowacz czołowy dla serii 600 Vario
Dzięki panoramicznej szybie nowe ciągniki 600 Vario predysponowane są do pracy z ładowaczem czołowym. W tym zakresie producent oferuje fabrycznie ładowacze Fendt Cargo i Fendt Cargo Profi. Do wyboru są dwie klasy wielkości ładowaczy z modelami 4.85, 5.85 i 5.90. Największy ładowacz dysponuje udźwigiem 34,6 kN, a maksymalna wysokość unoszenia wynosi 4,5 m. W wersji Fendt CargoProfi ładowacz dysponuje funkcją ważenia, która waży ładunek niezależnie od pozycji ładowacza.
Do ładowaczy przystawano nowe multizłącze przewodów hydraulicznych i elektrycznych. Co ważne ładowacz zasilany jest zawsze z niezależnych zaworów hydraulicznych, dlatego rolnik ma do dyspozycji zawsze wszystkie gniazda z tyłu i z przodu ciągnika.
Do obsługi ładowacza Fendt poleca opcjonalny joystick 3L. Na dźwigni można zmieniać także kierunek jazdy, co ułatwia pracę z ładowaczem. Na górze jotsticka jest mała dźwignia obsługiwana kciukiem. Dzięki niej można obsługiwać nawet 3 funkcje ładowacza jednocześnie.
Bezpieczna praca z przyczepą
Ciągniki serii 600 Vario wyposażone są w funkcję asystenta hamowania. Działa on do prędkości 25 km/h i zwiększa bezpieczeństwo pracy zwłaszcza na nierówny terenie. Poza tym takie rozwiązanie chroni darń co jest bardzo ważne podczas pracy z przyczepami zbierającymi. Czujnik w przekładni cały czas mierzy z jaką siłą przyczepa oddziałuje na ciągnik tzn. z jaką siłą go popycha. Wtedy w zależności od siły układ hamulcowy automatycznie uruchamia hamulce przyczepy.
Ciągniki nowej serii 600 Vario oferowane będą w następujących wersjach wyposażenia: Power, Power Plus, Profi i Profi Plus.
Fendt informuje, że seryjna produkcja ciągników serii 600 Vario ruszy latem 2024 roku. Zamówienia na ciągnik będą przyjmowana od jesieni br. Jednocześnie z serią 600 Vario cały czas produkowane będą ciągniki serii 700 Vario Gen6 i nowa seria Fendt 700 Vario Gen7.