StoryEditor

FILM: gąsienicowy Fendt 1100 MT z przekładnią Vario

Minęły już niemal trzy lata od kiedy Fendt po raz pierwszy zaprezentował ciągniki gąsienicowe. Dotychczasowa seria 1100 MT, która tak naprawdę różniła się od swojego protoplasty ciągnika Challenger tylko zielonym kolorem zostaje gruntownie zmodernizowana. Najważniejsza zmiana to zastosowanie przekładni Vario w największej serii gąsienicowych ciągników 1100 Vario MT.
05.09.2020., 14:09h

Jak informuje Fendt nowa seria ciągników gąsienicowych 1100 Vario MT składa się z 4 modeli, które dysponują mocą maksymalną silnika od 511 do 673 KM. Dzięki temu bawarski producent dołącza do grona ciągników gąsienicowych, których moc znacznie przekracza 600 KM. Jednak najważniejsze jest to, że jest jedynym producentem, który oferuje bezstopniową przekładnię w przedziale mocy powyżej 600 KM. To co wyróżnia nowy ciągnik to wychylny tylny TUZ wraz z belką zaczepową, oraz nowy układ amortyzacji gąsienic SmartRide+. Ale o tym później.

Widoczny w naszym materiale ciągnik to wersja prototypowa, dlatego na pokrywie silnika, elementach kabiny i błotników naklejone są charakterystyczne maskujące elementy, znane z przemysłu motoryzacyjnego. Tak naprawdę z zewnątrz ciągniki które trafią na rynek nie będą się znacząco różnić od prezentowanej na dniach prasowych wersji. Największe różnice, które w stosunku do modelu prototypowego zostaną wprowadzone w ciągnikach produkowanych seryjnie to lokalizacja filtra powietrza trafiającego do silnika.

Ciągniki Fendt 1100 Vario MT to seria maszyn opracowana przez inżynierów AGCO zupełnie od nowa. W konstrukcji wykorzystano koncepcję niskoobrotowego silnika MAN i układ napędowy VarioDrive znany z kołowych wersji 1000 i 900 Vario.

Tak jak wspominałem na wstępnie nowa seria ciągników Fendt 1100 Vario MT składać się będzie z czterech modeli. W maszynach 1151 Vario MT, 1156 Vario MT i 1162 Vario MT pracuje sześciocylindrowy silnik MAN o pojemności 15,2 l. We flagowym modelu 1167 Vario MT pracuje również niskoobrotowy silnik MAN, ale jego pojemność wynosi 16,2 l. To ta sama jednostka napędowa, która wykorzystana będzie w dostępnym już wkrótce największym kombajnie Fendt Ideal 10T.

Fendt 1100 Vario MT wyróżnia się nowym układem chłodzenia silnika. Wentylator chłodnicy znajduje się od strony silnika (a nie przed chłodnicą jak w 1000 Vario) i przemieszcza powietrze w kierunku do silnika. Napęd wentylatora jest teraz hydrauliczny, a nie na pasku jak w poprzedniej wersji 1100 MT. Poza tym pomiędzy wentylatorem a silnikiem znajduje się stalowa płyta. Zapobiega ona przedostawaniu się ciepłego powietrza do komory silnika i nie trafia ono na przednią szybę kabiny. Ciepłe powietrze wydmuchiwane jest na zewnątrz przez duże kratki z boków maski. Na prezentacji prasowej mogłem unieść pokrywę silnika tylko w niewielkim zakresie, ponieważ jak wspomniałem wcześniej wersja prototypowa różni się od ciągników produkowanych lokalizacją filtra powietrza i przewodów doprowadzających powietrze do silnika. W ciągnikach dostępnych w sprzedaży filtr zlokalizowany będzie przed chłodnicami.

Ciągniki Fendt 1100 Vario MT oferowane w Europie będą spełniać normy emisji spalin Stage V. Zastosowano w nich katalizator DOC, filtr cząstek stałych DPF i katalizator SCR wykorzystujący AdBlue. Wszystkie elementy układu oczyszczania spalin zlokalizowane są z prawej strony. Pokaźny tłumik jest tak zlokalizowany , że nie ogranicza on widoczności z wnętrza kabiny. Na rynek Ameryki Północnej i południowej ciągniki dostępne będą w wersji Stage 4, w której nie będzie katalizatora DOC. Na rynki Austarlii, Afryki i Azji (w tym Rosja) ciągniki spełniać będą normę Stage 3, wyróżnia się ona mniejszym katalizatorem SCR zużywającym mniej AdBlue. Olej w silniku z normą Stage 5 trzeba wymieniać co 500 godzin.

Flagowy model 1167 Vario MT stawia markę Fendt na tym równym poziomie z największymi ciągnikami konkurencyjnych marek. Poza tym ciągniki o największej mocy często pracują w USA w stanach z gorącym klimatem np. Texas, Arizona gdzie potrzeba wysokiej mocy do napędu wentylatora układu chłodzenia. Dodatkowo gdy ciągnik współpracuje z dużym siewnikiem z hydraulicznie napędzanymi wentylatorami zapotrzebowanie moc ze strony układu chłodzenia silnika i hydrauliki może sięgać nawet 100 KM. Oznacza to, że topowy model zawsze przekazuje moc 620 KM na układ gąsienicowy, niezależnie na zapotrzebowanie ze strony układu chłodzenia czy hydrauliki. 

Do napędu wykorzystywany jest układ napędowy VarioDrive znany z kołowych wersji 1000 i 900 Vario. Przekładnia TA400 została zmodernizowana na potrzeby ciągnika gąsienicowego, w ciągnikach gąsienicowych oznaczona jest jako TA400T. Koncepcja przekładni VarioDrive oparta jest na dwóch hydromotorach przekazujących napęd niezależnie na oś przednią i tylną w 1000 i 900 Vario. Przy ciężkich pracach pociągowych moment obrotowy jest automatycznie rozdzielany i w większej części moment obrotowy przekazywany na oś z bez poślizgu. W 1100 Vario MT nie ma przedniego mostu, dlatego prawe i lewe koło napędzane są niezależnie. Głownie ma tym polegała modernizacja przekładni. Takie rozwiązanie pozwala wykonywać także nawroty ciągnikiem na gąsienicach.

Jedyne co pozostało w nieznacznym stopniu zmodernizowane z ciągników Challenger to układy gąsienicowe. W tym zakresie Challenger ma już 35 lat doświadczenia, a od 2002 roku w konstrukcji nie dokonano istotnych zmian. Rozstaw między tylnym kołem napędowym a przednim kołem prowadzącym wynosi 3 m. Pomiędzy nimi znajdują się cztery rolki pośrednie. W nowym 1100 Vario MT zwiększono ich średnicę. Koła pośrednie pokryte są grubą warstwą poliuretanu odpornego na ścieranie. Z tego samego materiału wykonane są wewnętrzne strony kół, w miejscu gdzie stykają się klockami prowadzącymi gąsienicy. To rozwiązanie jest opatentowane, w układach gąsienicowych innych producentów stosuje się inne rozwiązania. Dzięki poliuretanowi zmniejszone się tarcie i na styku elementów nie dochodzi do wzrostu temperatury.  

Za napięcie gąsienic odpowiedzialny jest długi siłownik hydrauliczny, w którym ciśnienie wynosi 200 bar. Siłownik znajduje się w górnej części układu gąsienicowego. Poprawne napięcie gąsienicy jest bardzo ważne, ponieważ cała moc przenoszona jest na styku płaskiej powierzchni koła napędowego i gąsienicy, gumowe klocki na środku wewnętrznej części gąsienicy pełnią wyłącznie funkcję prowadzenia. Zastosowane w układzie gąsienicowym skośnie ułożone metalowe ekrany zapobiegają spadaniu gleby na koła pośrednie.

Rolki pośrednie zamontowane są na wahaczach (2 rolki na jednym wahaczu) co pozwala na spokojne pokonywanie nierówności. Kolejny element pozwalający tłumić nierówności przenoszone z gąsienic na ciągnik zamontowany jest w miejscu połączenia układu z ciągnikiem. Składa się on ze stalowej sprężyny oraz siłownika z hydraulicznego z amortyzatorem gazowym.

Nowym rozwiązaniem w 1100 Vario MT jest układ SmartRide+. W układzie zawieszania układu gąsienicowego zamontowano kolejny siłownik hydrauliczny. Jego zadaniem jest odpowiednie wypoziomowanie ciągnika np. po zawieszaniu z przodu zbiornika nasion lub nawozu. W Fendt 1100 Vario MT kabina amortyzowana jest mechanicznie. Ostatnim elementem zmniejszającym przenoszenie wstrząsów na traktorzystę jest amortyzowany fotel. Dzięki tym wszystkim układom znacznie zwiększono komfort pracy.

W ciągnikach gąsienicowych balastowanie odgrywa bardzo dużą rolę. Z przodu montuje się obciążniki walizkowe do 2 t. Kolejne obciążniki montuje się na przednim kole prowadzącym, nad rolkami pośrednimi i na tylnej osi. Obciążniki na tylnej osi to nowe rozwiązanie w ciągnikach gąsienicowych, dociążenie osi może jest wskazane ponieważ masa przekładni Vario jest znacznie mniejsza niż dotychczas stosowanej w Challenger przekładni PowerShift. Masa własna ciągnika 1100 Vario MT wynosi 18 t, można ją zwiększyć nawet do 27,5 t po zamontowaniu kompletu obciążników.

Również nowym rozwiązaniem jest w Fendt 1100 Vario MT jest wychylny tylny TUZ. Zamontowany jest on na solidnym sworzniu na wysokości tylnej osi, dwa siłowniki w dolnej części pozwalają wychylać go. Wychyleniem można sterować mechanicznie, lub w trybie automatycznym który sprzężony jest z układem kierowniczym (wychylenie TUZ zależy od promienia zawracania). Ma to duże znaczenie w przypadku pracy z szerokimi maszynami. W ciągniku z dwoma gąsienicami punkt obrotu znajduje się w połowie jego długości, w tradycyjnym kołowym na wysokości tylnej osi. Dzięki rozwiązaniu w Fendt 1100 Vario MT przesunięto do tyłu punkt obrotu, co zmniejsza obciążenia dla ciągnika i maszyny współpracującej. Dodatkowo w wersji z wychylnym TUZ zaczep polowy do maszyn może także wychylać się na boki, ale w mniejszym zakresie (11,5 stopnia, TUZ wychyla się 12,5 stopnia na każdą stronę). Zakres wychylenia TUZ można ograniczać na terminalu obsługowym w kabinie. Gdy ciągnik nie będzie wyposażony w tylny TUZ zaczep do maszyn polowych może wychylać się w zakresie 28 stopni.

Układ hydrauliczny jest taki sam jak w kołowych 1000 Vario. Wydatek układu wynosi 220 l/min z jedną pompą, lub 440 l/min gdy zamówi się ciągnik z dwoma pompami.

Wnętrze kabiny i obsługa nowego Fendt 1100 Vario MT jest identyczne jak w ciągnikach kołowych. Jedyne co wyróżnia ciągnik gąsienicowy to kierownica, która pozostaje niezmieniona w stosunku do ciągników Challenger.

Niestety w przeddzień prezentacji ciągnika Fendt 1100 Vario MT w której uczestniczyłem spadł obfity deszcz, co uniemożliwiło pracę kolosa w polu. Ciągnik 1167 Vario MT miał współpracować z kultywatorem o szerokości 12 m.

Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. listopad 2024 15:02