Wzrost i spadek sprzedaży ciągników świadczą o koniunkturze w rolnictwie. Statystyki pokazują, że dobra passa zazwyczaj nie trwa długo. Przyjrzyjmy się, kto rozdaje karty na polskim rynku traktorów. Najpierw pod lupę weźmiemy miniony rok. Pierwsze miejsce w sprzedaży ciągników w 2014 roku zajmuje New Holland, uzyskując wynik 2579 egzemplarzy. Drugi był John Deere – 1848 ciągników, a trzeci Zetor – 1753 (dane według Martin & Jacob).
W 2015 roku, według danych za I półrocze, podium okupują ci sami producenci i w identycznej kolejności. Ale teraz różnica między New Hollandem (1271) a marką John Deere (1257) stopniała do kilkunastu traktorów.
Ciekawe, kto w drugiej części roku zwycięży w tym wyścigu? Trudno spodziewać się rewelacji, bo susza, która dotknęła wiele regionów kraju studzi nastroje związane z kupnem nowego sprzętu, a ceny mleka – mówiąc wprost – zaciągają hamulec zmian inwestycyjnych.
jj
Fot. Józefowicz