StoryEditor

Kolejne problemy europejskich producentów traktorów

Wstrzymanie produkcji ciągników może uniemożliwić wywiązanie się ze zobowiązań dotyczących wprowadzonych norm emisji spalin – alarmuje CEMA i wzywają UE do przyjęcia szybkich środków w odpowiedzi na zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa.
25.03.2020., 12:03h

Europejskie stowarzyszenia branżowe reprezentujące sektor maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach wystosowały dziś do Komisji Europejskiej wspólne pismo, w którym żądają odroczenia terminów wprowadzenia na rynek ciągników rolniczych z tzw. silnikami przejściowymi.

Przypomnijmy, że zgodnie z prawem od 1 stycznia 2019 roku ciągniki o mocy mniejszej niż 56 kW oraz wyższej niż 130 kW wyposażane są w jednostki spełniające normę emisji spalin Stage V. Podobne zobowiązanie objęło pozostałą grupę ciągników (56-130 kW) z początkiem 2020 roku.

Przepisy jednak umożliwiają zastosowanie tzw. fazy przejściowej zgodnie z którą producenci maszyn o mocy <56 kW i ≥ 130 kW 30 czerwca 2020 r. mogą wyprodukować sprzęt wyposażony w tzw. silniki przejściowe, a następnie do 31 grudnia 2020 r. wprowadzić go na rynek UE. Identyczne terminy obowiązują w 2021 roku dla maszyn o zakresach mocy od 56 do 130 kW.

Jako silniki przejściowe uznaje się jednostki niespełniające normy Stage V wyprodukowane do końca roku poprzedzającego wejście w życie regulacji dla danego zakresu mocy, tj. do 31 grudnia 2018 roku ( silniki o mocy <56 kW i ≥ 130 kW) i do 31 grudnia 2019 roku w przypadku silników o mocy od 56 do 130 kW.

W związku pandemią i zatrzymaniem produkcji (przerwy w dostawach części i komponentów) w niektórych fabrykach producenci mogą mieć trudności z wyprodukowaniem do 30 czerwca br. maszyn o mocy <56 kW i ≥ 130 kW wyposażonych w silniki przejściowe, aby następnie do 31 grudnia 2020 r. wprowadzić je na rynek UE. Bez niezbędnych części, takich jak opony, osie, hydraulika, oświetlenie i sprzęt elektroniczny, producenci nie ukończą montażu w wyznaczonych terminach. W rezultacie nie będą mogli wprowadzać maszyn (z zakupionymi już silnikami przejściowymi) na rynek. W takim przypadku silniki te będą musiały zostać złomowane, co tylko pogłębi straty finansowe firm.

Jak powiedział Jerome Bandry, sekretarz generalny CEMA, tymczasowe odroczenie ...

Pozostało 10% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
25. listopad 2024 00:00