StoryEditor

Kolejne problemy europejskich producentów traktorów

Wstrzymanie produkcji ciągników może uniemożliwić wywiązanie się ze zobowiązań dotyczących wprowadzonych norm emisji spalin – alarmuje CEMA i wzywają UE do przyjęcia szybkich środków w odpowiedzi na zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa.
25.03.2020., 12:03h

Europejskie stowarzyszenia branżowe reprezentujące sektor maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach wystosowały dziś do Komisji Europejskiej wspólne pismo, w którym żądają odroczenia terminów wprowadzenia na rynek ciągników rolniczych z tzw. silnikami przejściowymi.

Przypomnijmy, że zgodnie z prawem od 1 stycznia 2019 roku ciągniki o mocy mniejszej niż 56 kW oraz wyższej niż 130 kW wyposażane są w jednostki spełniające normę emisji spalin Stage V. Podobne zobowiązanie objęło pozostałą grupę ciągników (56-130 kW) z początkiem 2020 roku.

Przepisy jednak umożliwiają zastosowanie tzw. fazy przejściowej zgodnie z którą producenci maszyn o mocy <56 kW i ≥ 130 kW 30 czerwca 2020 r. mogą wyprodukować sprzęt wyposażony w tzw. silniki przejściowe, a następnie do 31 grudnia 2020 r. wprowadzić go na rynek UE. Identyczne terminy obowiązują w 2021 roku dla maszyn o zakresach mocy od 56 do 130 kW.

Jako silniki przejściowe uznaje się jednostki niespełniające normy Stage V wyprodukowane do końca roku poprzedzającego wejście w życie regulacji dla danego zakresu mocy, tj. do 31 grudnia 2018 roku ( silniki o mocy <56 kW i ≥ 130 kW) i do 31 grudnia 2019 roku w przypadku silników o mocy od 56 do 130 kW.

W związku pandemią i zatrzymaniem produkcji (przerwy w dostawach części i komponentów) w niektórych fabrykach producenci mogą mieć trudności z wyprodukowaniem do 30 czerwca br. maszyn o mocy <56 kW i ≥ 130 kW wyposażonych w silniki przejściowe, aby następnie do 31 grudnia 2020 r. wprowadzić je na rynek UE. Bez niezbędnych części, takich jak opony, osie, hydraulika, oświetlenie i sprzęt elektroniczny, producenci nie ukończą montażu w wyznaczonych terminach. W rezultacie nie będą mogli wprowadzać maszyn (z zakupionymi już silnikami przejściowymi) na rynek. W takim przypadku silniki te będą musiały zostać złomowane, co tylko pogłębi straty finansowe firm.

Jak powiedział Jerome Bandry, sekretarz generalny CEMA, tymczasowe odroczenie ...

Pozostało 10% tekstu
Ten artykuł jest dostępny tylko dla Prenumeratorów
Zyskaj dostęp do wszystkich treści Premium i e-wydań z Prenumeratą Cyfrową lub Drukowaną. Wybierz pakiet dla siebie i korzystaj tak, jak lubisz.
Masz Prenumeratę top agrar Polska, ale nie wiesz, jak dodać numer klienta na portalu?Kliknij tu, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję rejestracji.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. grudzień 2024 14:47